

Protestantská reformácia mala svoj dôvod. V podstate sa udiala s cieľom bojovať proti mnohým falošným učeniam, ktoré si Rímsko-katolícka cirkev počas storočí vymyslela. Keď Martin Luther porovnal katolicizmus s Písmom, výsledkom bolo, že na dvere vo Wittenbergu pribil 95 téz. Namiesto zreformovania Rímsko-katolíckej cirkvi to však vyústilo do toho, že sa protestujúci protestanti snažili vrátiť späť k Písmu.
Nasleduje prehľad mnohých falošných učení Rímskeho katolicizmu aj s odkazmi na paragrafy z Katechizmu Katolíckej Cirkvi (KKC). To, že tieto učenia sú falošné, zistíme jedine na základe ich porovania s Písmom. Cieľom tohto článku nie je ich vzájomné porovnanie ale skôr vymenovanie s konkrétnymi citáciami z Katechizmu.
Ktoré sú teda niektoré hlavné falošné učenia Rímskeho katolicizmu?
Katolícka Cirkev je jediná pravá Cirkev (KKC 2105), Neomylnosť Katolíckej Cirkvi (KKC 2035), Jedine Rímsko-katolícka Cirkev má autoritu vykladať Písmo (KKC 100), Pápež je hlavou Cirkvi a má autoritu Krista (KKC 2034), Rímsko-katolícka Cirkev je nevyhnutná ku spáse (KKC 846), Posvätná Tradícia je rovná Písmu (KKC 82), Odpustenie hriechov a spasenie je skrze vieru a skutky (KKC 2036, 2080, 2068), Plný úžitok spasenia je jedine skrze Rímsko-katolícku Cirkev (Vatikán 2, Rozhodnutie o ekuméne, 3), Milosť si možno zaslúžiť (KKC 2010, 2027), Zásluhy Márie a Svätých môžu byť pripísané katolíkom a ostatným (KKC 1477), Sviatosť pokánia je nevyhnutná pre spásu (KKC 980), Očistec (KKC 1031, 1475), Odpustky (KKC 1471, 1478, 1498, 1472), Mária je Prostredníčkou (KKC 969), Mária nám prináša dary večnej spásy (KKC 969), Mária zachraňuje duše pred smrťou (KKC 969), Modlitba k svätým (KKC 2677), Pri Eucharistii sa víno a chlieb stávajú skutočným telom a skutočnou krvou Kristovou (KKC 1374, 1376).
1. Katolícka Cirkev je jediná pravá Cirkev
KKC 2105: „Povinnosť vzdávať Bohu pravý kult sa týka jednotlivého človeka aj spoločnosti. Je to „tradičné katolícke učenie o morálnej povinnosti jednotlivcov a spoločností voči pravému náboženstvu a jedinej Kristovej Cirkvi.“ Keď Cirkev neprestajne evanjelizuje ľudí,(854) pracuje na tom, aby mohli stvárňovať „kresťanským duchom zmýšľanie a mravy, zákony a štruktúry spoločnosti“, v ktorej žijú.(898) Spoločenskou povinnosťou kresťanov je rešpektovať a prebúdzať v každom človeku lásku k pravde a k dobru. Táto povinnosť od nich vyžaduje, aby iným dávali poznať kult jediného pravého náboženstva, ktoré pretrváva v katolíckej a apoštolskej Cirkvi. Kresťania sú povolaní k tomu, aby sa stali svetlom sveta. Cirkev takto predstavuje Kristovu kráľovskú moc nad celým stvorením a osobitne nad ľudskou spoločnosťou.“
2. Neomylnosť Katolíckej Cirkvi
KKC 2035: „Najvyšší stupeň účasti na Kristovej autorite zaručuje charizma neomylnosti. Táto neomylnosť „má taký rozsah, aký je rozsah pokladu Božieho zjavenia“. Vzťahuje sa aj na všetky prvky učenia, vrátane morálneho učenia, bez ktorých nemožno zachovať a vykladať spasiteľné pravdy viery alebo podľa nich žiť.“
3. Jedine Rímsko-katolícka Cirkev má autoritu vykladať Písmo
KKC 100: „Úloha autenticky vysvetľovať Božie slovo bola zverená jedine Učiteľskému úradu Cirkvi – rímskemu pápežovi a biskupom, ktorí sú v spoločenstve s ním.“
4. Pápež je hlavou Cirkvi a má autoritu Krista
KKC 2034: „Rímsky pápež a biskupi ako „autentickí, čiže Kristovou autoritou obdarení učitelia,… hlásajú sebe zverenému ľudu vieru, ktorú treba veriť a aplikovať v morálnom správaní.“ Riadny a všeobecný učiteľský úrad rímskeho pápeža a biskupov, ktorí sú s ním v spoločenstve, učí veriacich pravdu, ktorú treba veriť, lásku, ktorú treba praktizovať, a blaženosť, v ktorú treba dúfať.“
5. Rímsko-katolícka Cirkev je nevyhnutná ku spáse
KKC 846: „Ako treba chápať toto tvrdenie, ktoré často opakovali cirkevní Otcovia? Ak je formulované kladne, znamená, že všetka spása pochádza od Krista, Hlavy, prostredníctvom Cirkvi, ktorá je Jeho telom:
Koncil „na základe Svätého písma a Tradície učí, že táto putujúca Cirkev je nevyhnutne potrebná ku spáse. Lebo len Kristus, ktorý sa nám stáva prítomným vo svojom tele, ktorým je Cirkev, je Prostredníkom a cestou k spáse. Keď však výslovne zdôraznil nevyhnutnú potrebu viery a krstu, tým súčasne potvrdil nevyhnutnú potrebu Cirkvi,(161, 1257) do ktorej ľudia vstupujú krstom akoby cez bránu. Preto by nemohli byť spasení tí ľudia, ktorí by vedeli, že Katolícku cirkev založil Boh skrze Ježiša Krista ako nevyhnutne potrebnú, a predsa by nechceli do nej vstúpiť alebo v nej vytrvať.““
6. Posvätná Tradícia je rovná Písmu
KKC 82: „Z toho vyplýva, že Cirkev, ktorej je zverené odovzdávanie a vysvetľovanie Zjavenia, „nečerpá svoju istotu o všetkom, čo bolo zjavené, iba zo Svätého písma. Preto treba obidve prijímať a vážiť si ich s rovnakou láskou a úctou.““
7. Odpustenie hriechov a spasenie je skrze vieru a skutky
1. KKC 2036: „Autorita Učiteľského úradu(1960) sa vzťahuje aj na špecifické príkazy prirodzeného zákona, lebo ich zachovávanie, vyžadované Stvoriteľom, je potrebné na spásu.“
2. KKC 2080: „Desatoro je vynikajúcim vyjadrením prirodzeného zákona: poznávame ho prostredníctvom Božieho zjavenia a ľudským rozumom.“
3. KKC 2068: „…aby všetci ľudia dosiahli spásu vierou, krstom a zachovávaním prikázaní.“
8. Plný úžitok spasenia je jedine skrze Rímsko-katolícku Cirkev
„Pretože jedine skrze Kristovu Katolícku Cirkev, ktorá je všeobecným prostriedkom spásy, môžu čerpať plný úžitok spásy.“ (Vatican 2, Rozhodnutie o ekuméne, 3).
9. Milosť si možno zaslúžiť
KKC 2010: „Z podnetu Ducha Svätého a lásky si potom môžeme zaslúžiť pre seba i pre druhých milosti, ktoré sú potrebné pre naše posvätenie, na vzrast milosti a lásky, ako aj na dosiahnutie večného života.“
KKC 2027: „Z podnetu Ducha Svätého si môžeme zaslúžiť pre seba i pre druhých všetky milosti, ktoré sú potrebné na dosiahnutie večného života, ako aj potrebné časné dobrá.“
10. Zásluhy Márie a Svätých môžu byť pripísané katolíkom a ostatným
KKC 1477: „Do tohto pokladu patrí okrem toho aj naozaj nesmierna, nezmerateľná a stále nová hodnota, ktorú majú pred Bohom modlitby a dobré skutky preblahoslavenej Panny Márie a všetkých svätých,(969) ktorí kráčali v šľapajach Krista Pána vďaka Jeho milosti, a tak sa posvätili a dokončili dielo milé Otcovi; takže keď pracovali na vlastnej spáse, prispeli aj k spáse svojich bratov v jednote tajomného tela.“
11. Sviatosť pokánia je nevyhnutná pre spásu
KKC 980: „Táto sviatosť pokánia je však taká potrebná na spásu pre tých, čo po krste padli, ako je potrebný sám krst pre tých, čo ešte nie sú znovuzrodení.“
12. Očistec
1. KKC 1031: „Toto konečné očisťovanie vyvolených, ktoré je úplne odlišné od trestu zatratených, nazýva Cirkev očistcom. Učenie viery o očistci formulovala Cirkev najmä na Florentskom a Tridentskom koncile. Tradícia Cirkvi, odvolávajúc sa na niektoré texty Svätého písma, hovorí o očistnom ohni.
2. KKC 1475: „V spoločenstve svätých „je nepochybne trvalé puto lásky a hojná výmena všetkých dobier medzi veriacimi, ktorí už dosiahli nebeskú vlasť alebo odpykávajú [svoje] viny v očistci, alebo ešte putujú na zemi“. Pri tejto obdivuhodnej výmene svätosť jedného prospieva druhým oveľa viac, než hriech jedného mohol škodiť druhým. Takto utiekanie sa k spoločenstvu svätých umožňuje kajúcemu hriešnikovi, aby sa skôr a účinnejšie očistil od trestov za hriech.“
13. Odpustky
1. KKC 1471: „Učenie o odpustkoch a ich prax v Cirkvi sú tesne spojené s účinkami sviatosti pokánia. Odpustky sú odpustenie časného trestu pred Bohom za hriechy, ktoré sú už odpustené, čo sa týka viny. Dostane ho náležite pripravený veriaci v Krista za istých a stanovených podmienok pomocou Cirkvi, ktorá ako služobníčka vykúpenia [svojou] mocou rozdáva a aplikuje poklad zadosťučinení Krista a svätých. Odpustky sú čiastočné alebo úplné podľa toho, či oslobodzujú od časného trestu za hriechy čiastočne alebo úplne. Každý veriaci môže odpustky… získať buď pre seba, alebo aplikovať za zosnulých.“
2. KKC 1478: „Odpustky sa získavajú prostredníctvom Cirkvi,(981) ktorá na základe moci zväzovať a rozväzovať, ktorú jej udelil Kristus, zakročuje v prospech kresťana a otvára mu poklad zásluh Ježiša Krista a svätých, aby dostal od Otca milosrdenstiev odpustenie časných trestov, ktoré si zasluhuje za svoje hriechy. Cirkev tým chce kresťanovi nielen prísť na pomoc, ale ho chce aj povzbudiť, aby konal skutky nábožnosti, pokánia a lásky.“
3. KKC 1498: „Odpustkami môžu veriaci získať pre seba i pre duše v očistci odpustenie časných trestov, ktoré sú následkami hriechov.“
4. KKC 1472: „Na druhej strane každý hriech, aj všedný, má za následok nezdravé pripútanie k stvoreniam, ktoré potrebuje očistenie či už tu na zemi, alebo po smrti, v stave nazývanom očistec. Toto očistenie oslobodzuje od takzvaného „časného trestu“ za hriech.“
14. Mária (ohľadom Márie je v rímskom katolicizme mnoho falošných učení, tu je len niekoľko z nich):
1. Mária je Prostrednica, KKC 969: „Preto sa Preblahoslavená Panna vzýva v Cirkvi pod titulmi Orodovnica, Ochrankyňa, Pomocnica, Prostrednica.“
2. Mária nám prináša dary večného spasenia, KKC 969: „Lebo ani po svojom nanebovzatí neprestala v tomto spasiteľnom poslaní, ale svojím ustavičným orodovaním nám aj naďalej sprostredkúva dary večnej spásy…
3. Mária zachraňuje duše pred smrťou, KKC 966: „…ty, ktorá si počala živého Boha a svojimi modlitbami oslobodíš naše duše od smrti.“
15. Modlitba k svätým
KKC 2677: „Keď žiadame Pannu Máriu, aby za nás prosila, uznávame, že sme úbohí hriešnici a obraciame sa na „Matku milosrdenstva“, na tú, ktorá je celá svätá. Zverujeme sa jej „teraz“, v dnešku nášho života. A naša dôvera sa rozširuje natoľko, že jej už odteraz zverujeme „hodinu našej smrti“.“
16. Elementy eucharistie sa stávajú skutočným telom a krvou Krista
KKC 1376: „Tridentský koncil zhŕňa katolícku vieru, keď vyhlasuje: „Keďže… Kristus, náš Vykupiteľ, povedal, že to, čo [v tej chvíli] obetuje pod spôsobom chleba, je skutočne jeho telo, v Božej Cirkvi vždy vládlo presvedčenie, ktoré tento svätý koncil teraz znovu vyhlasuje: Konsekráciou chleba a vína sa uskutočňuje premena celej podstaty chleba na podstatu tela Krista, nášho Pána, a celej podstaty vína na podstatu jeho krvi. Túto premenu svätá katolícka Cirkev primerane a vhodne nazýva transsubstanciácia [prepodstatnenie].““
Matt Slick
Preložené z: http://carm.org/catholic/list-of-roman-catholic-false-teachings