Všetci túžime po jednoduchých odpovediach na zložité otázky. Vyžadujeme zrozumiteľnosť. Radi by sme prerezali všetky uzly a rýchlo sa dostali do jadra problému. Nájdené odpovede sú občas celkom jednoduché, ale samotný proces ich hľadania je náročný a zmätočný. Inokedy sú odpovede zjednodušujúce, aby nám priniesli dočasnú úľavu od tlakov a bremien znepokojujúcich otázok. Medzi jednoduchou a zjednodušujúcou odpoveďou je však veľký rozdiel. Jednoduchá odpoveď je správna. Odráža všetky informácie o komplexnom probléme. Je jasná a ľahko uchopiteľná vo svojej plnosti. Je trvácna a schopná ustáť aj náročné testovanie.
Zjednodušujúca odpoveď je obyčajným podvrhom. Na prvý pohľad sa môže zdať, že je nefalšovaná, ale pod prísnym drobnohľadom sa odkryjú jej výrazné nedostatky. Zjednodušujúca odpoveď zohľadňuje niektoré informácie ale nie všetky. Zostáva nejasná. Čo je ale najhoršie, nepretrvá. Zlyhá pod váhou hlbšieho skúmania.
Jednou z najmučivejších teologických otázok je otázka: „Prečo Adam padol?“ Zjednodušujúca odpoveď na túto otázku znie: „Adam padol, lebo sa tak slobodne rozhodol.“ Táto odpoveď je uspokojujúca len do chvíle, kým ju nepodrobíme hlbšiemu skúmaniu. Pýtajme sa ďalej: „Ako mohla spravodlivá bytosť stvorená dokonalým Stvoriteľom zhrešiť? Ako si mohol Adam vybrať zle, keď nemal žiadny sklon k zlému? Bol zvedený alebo donútený satanom? Ak áno, prečo bol potom vinný?“ Ak bol oklamaný, tak vina padá na satana. Ak bol donútený, potom nešlo o slobodné rozhodnutie. Avšak ak zhrešil ako následok svojej túžby alebo sklonu k hriechu, potom sa musíme pýtať: „Čo bolo zdrojom jeho hriešnej túžby? Vložil to do neho Boh?“ Ak áno, tak vrháme tieň na integritu samotného Stvoriteľa.
Asi najjednoduchším spôsobom, ako odhaliť biednu podstatu zjednodušujúcej odpovede, je spýtať sa inak: „Prečo si Adam vybral zo svojej slobodnej vôle hriech?“
Rád by som na túto zložitú otázku ponúkol jednoduchú odpoveď, ale nejde to. Môžem len povedať, že odpoveď nepoznám. Niektorí čitatelia ma v tejto chvíli určite karhajú a hovoria si: „Ja viem prečo! Adam padol, pretože to bola Božia vôľa!“
Avšak na to sa ja zareagujem: „V akom zmysle? Prinútil Boh Adama, aby padol, a potom ho potrestal za to, čo nemal silu ovplyvniť?“ Ak položíme takúto zákernú otázku, musíme ju aj správne zodpovedať. Zaiste to istým spôsobom musela byť Božia vôľa, ale kľúčová otázka zostáva: „V akom zmysle?“
Sme pritlačení uštipačnou otázkou, ktorá v sebe obsahuje záležitosti týkajúce sa Božej vôle. Chceme zistiť, ako sa vôľa Boha prejavovala v živote Adama a ako sa prejavuje aj v našich životoch. Keď sú otázky zložité a komplexné, je dobrým zvykom pozbierať si k nim toľko informácií, koľko sa len dá. Čím viac záchytných bodov detektív má, tým jednoduchšie sa mu prípad darí riešiť. Šéf veľkej spoločnosti, ktorý je zodpovedný za strategické rozhodnutia, pozná dôležitosť dostatočného množstva dát a uchovávania záznamov. Zvykne hovorievať: „Ak máš dostatok údajov, zvyčajne z nich rozhodnutia na teba vyskočia.“
Zdôrazňujem dôležitosť, komplexnosť a jednoduchosť údajov, pretože biblický význam Božej vôle je veľmi komplikovaná záležitosť. Ak k nej pristúpime zjednodušene, privoláme katastrofu. Zápasenie so zložitosťou biblického konceptu Božej vôle nám môže spôsobiť ibuprofénovú bolesť hlavy. Ide však o svätý zápas, ktorý je toho hodný.
Hneď na začiatku si všimnime, že Biblia hovorí o Božej vôli viac ako len jedným spôsobom. Toto je problém, ktorý komplikuje náš zápas a slúži nám ako varovanie pred zjednodušenými riešeniami. V Novej zmluve sa vyskytujú dve rôzne grécke slová, ktoré sú do našej reči prekladané ako „vôľa“. Zdá sa, že všetko, čo potrebujeme, je presne určiť význam týchto dvoch slov, skontrolovať grécky text zakaždým, keď uvidíme slovo „vôľa“, a naše problémy budú vyriešené. Takto to však nefunguje. Zápletka sa zamotá, keď zistíme, že každé z týchto dvoch slov má niekoľko významových odtieňov. Samotné skontrolovanie originálneho textu nepostačuje k vyriešeniu našich problémov, hoci je nápomocné. Poďme sa bližšie pozrieť na tieto dve slová, či nevrhnú svetlo do nášho zápasu. Ide o grécke slová boule a thelema.
Význam boule a thelema
Výraz boule má svoje korene v starovekom slove, ktoré znamená „racionálna a vedomá túžba“ a je protikladom k výrazu thelema, ktoré znamená „impulzívna alebo podvedomá túžba“. S rozvojom gréckeho jazyka sa tento ostrý rozdiel tak zjemnil, že sa začali používať ako synonymá a autori ich zamieňali aj kvôli štylistike.
V Novej zmluve slovo boule zvyčajne odkazuje na plán postavený na starostlivom uvážení a najčastejšie sa používa v súvislosti s Božou radou. Boule často označuje Boží prozreteľný plán, ktorý je predurčený a nemenný. Lukáš ho týmto spôsobom používa v knihe Skutkov apoštolov: „Toho, ktorého uložená rada [boule] a predvídavá múdrosť Božia vydala, ste vy zamordovali, takže ste Ho rukám zločincov dali pribiť na kríž.“ (Skutky apoštolov 2:23)
Tu vidíme rázne Božie rozhodnutie, ktoré nevie zrušiť žiadny človek. Boží plán je neprekonateľný. Jeho vôľa je nemenná.
Slovo thelema je bohaté vo svojej rôznosti a významoch. Odkazuje na to, čo je príjemné, žiadané, zamýšľané alebo prikázané. Sila rôznych významov je určená kontextom, v ktorom sa thelema nachádza.
Preložené z: https://www.ligonier.org/blog/the-meaning-of-gods-will-pt-1/
Jednotlivé články celej série:
1. Význam Božej vôle: Prečo Adam padol?: http://pravdavlaske.sk/clanky/nazory/vyznam-bozej-vole-preco-adam-padol/
2. Význam Božej vôle: Chce Boh, aby sme hrešili?: http://pravdavlaske.sk/clanky/nazory/vyznam-bozej-vole-chce-boh-aby-sme-hresili/
3. Význam Božej vôle: Biblická spravodlivosť: http://pravdavlaske.sk/clanky/nazory/vyznam-bozej-vole-biblicka-spravodlivost/
4. Význam Božej vôle: Boh nechce, aby niekto zahynul: http://pravdavlaske.sk/clanky/nazory/vyznam-bozej-vole-boh-nechce-aby-niekto-zahynul/
5. Význam Božej vôle: Poznanie Božej vôle pre naše životy: http://pravdavlaske.sk/clanky/nazory/vyznam-bozej-vole-poznanie-bozej-vole-pre-nase-zivoty/