Tento článok je v poradí 6. článok zo série “10 klamstiev”. Predchádzajúci článok: 5. klamstvo: Zmyslom života je osobné šťastie
Mnoho nespasených hriešnikov má veľké obavy ohľadom svojho posmrtného života. Je to veľmi zreteľne vidieť, keď sa niektorého z nich opýtate, čo by sa s ním stalo, keby zomrel. Väčšinou reagujú slovami: „Občas som urobil niečo zlé, ale v podstate som dobrý. Snažím sa v živote robiť viac dobrých vecí ako tých zlých.“
Mnoho týchto ľudí sa ubezpečuje vierou v akúsi pochybnú kozmickú spravodlivosť, ktorá je jedným veľkým klamstvom. Je tragické vidieť mnoho nespasených hriešnikov, ako presviedčajú samých seba o tom, že dobré skutky dokážu prevážiť tie zlé a že to nejakým spôsobom ovplyvní rozhodovanie Boha (alebo „vesmíru“ či osudu) v otázke ich posmrtného života.
Viac znepokojujúce je však to, že už aj mnoho evanjelikálov je naklonených tomuto názoru. V skutočnosti je už mnoho zborov, ktoré tento názor podporujú!
Evanjelium dobrých skutkov
Interview známeho moderátora Larryho Kinga z roku 2005 s Joelom Osteenom (najznámejším americkým predstaviteľom evanjelia prosperity) sa stalo pamätným ako veľmi zahanbujúce, pretože na mnohé základné teologické otázky Joel Osteen nevedel vôbec reagovať a jeho častá odpoveď bola „ja neviem“. Z tejto konverzácie by som chcel poukázať na jeden krátky okamih, ktorý odhalil oveľa závažnejší problém ako len Osteenovu nevedomosť ohľadom základných teologických otázok:
Larry King: “Nevoláte tých ľudí hriešnikmi?”
Joel Osteen: “Nie, nevolám.”
Larry King: “Toto slovo vôbec nepoužívate?”
Joel Osteen: “Nie, nepoužívam ho. Nikdy som nad ním ani nepremýšľal. A ani nemusím, pretože väčšina ľudí aj tak vie, čo robí zle.”
Joel Osteen, podobne ako mnoho iných hlásateľov povrchného evanjelia, nevidia žiadnu dôležitosť v kázaní o hriechu, pretože veria, že hriešnici „vedia, čo robia zle.“
Dnes sa za mnohými kazateľnicami káže s takýmto postojom každú nedeľu. Z tohto dôvodu sa z kázní stávajú len akési diskusie, pri ktorých kazatelia predpokladajú, že hriešnici automaticky vedia o svojej hriešnosti a o dôsledkoch hriešneho života. Mnohí kazatelia nemajú žiadnu potrebu ľuďom vysvetliť, čo je hriech a prečo je hriech pre nás takým veľkým problémom.
V takomto kontexte sa nám môže javiť, že hriech ani nie je takou veľkou hrozbou pre naše životy. Niet divu, že mnoho vyznávajúcich veriacich strávi celý život v presvedčení, že svojimi dobrými skutkami sa dokážu zapáčiť Bohu. Ich predstava Božieho súdu je taká, že Boh tam bude nejakým spôsobom vážiť dobré a zlé skutky. Avšak títo “veriaci” boli chytení do pasce falošného evanjelia, evanjelia samospravodlivosti, v nádeji, že ich relatívne dobré skutky dokážu prevážiť ich totálnu skazenosť v očiach dokonale spravodlivého a svätého Boha.
Takýto pohľad na Božiu spravodlivosť je veľmi chybný z dvoch dôvodov:
- Po prvé, tento pohľad popiera skutočnosť, že my nedokážeme vykonať žiadny dobrý skutok, ktorý by sme mohli položiť na vyváženie svojej hriešnosti. Práve z tohto dôvodu požaduje skutočné spasenie, aby nám bola pripísaná Kristova spravodlivosť (2. Korintským 5:21). Potrebujeme spravodlivosť niekoho iného, pretože ako Písmo hovorí: „Všetci sme boli podobní nečistému a všetka naša spravodlivosť bola ako poškvrnené rúcho.“ (Izaiáš 64:5). Dokonca aj skutky hriešnikov, ktoré sú v súlade s Božími zákonmi, sú vo svojej podstate hriešne, pretože nie sú vykonávané s dokonale čistým úmyslom osláviť Boha. (1. Korintským 10:31). Podobne aj Rimanom 14:23 nám hovorí: „A všetko, čo nie je z viery, je hriech.“ Znamená to teda, že hriešny človek, ktorý dúfa, že môže proti svojej hriešnosti použiť nejaké svoje dobré skutky, tým len pridáva ku svojej hriešnosti. Samospravodlivosť v ňom bude vždy plodiť stále viac a viac hriechov.
Boh je dokonalý Sudca
- Druhým obrovským omylom takéhoto zmýšľania je naivná predstava ľudí, že spravodlivosť takýmto spôsobom naozaj fuguje. Neexistujú žiadne poľahčujúce okolnosti alebo dobré skutky, ktoré by mohli zrušiť akýkoľvek spáchaný zločin. Sudca môže pochváliť človeka za mnoho dobrých skutkov, ktoré v živote urobil, ale napriek tomu musí vyniesť rozsudok ohľadom zločinu, ktorý človek spáchal. A toto hovorím o hriešnom pozemskom sudcovi! O koľko vážnejšie by sme mali brať skutočnosť, že raz sa budeme zodpovedať dokonale spravodlivému Sudcovi, ktorý zvrchovane riadi celý vesmír a ktorý má dokonalý a úplný zoznam všetkých hriechov, ktoré sme kedy spáchali?
„Potom som videl veľký, biely trón a Toho, ktorý sedel na ňom. Pred Ním unikla zem i nebo a ich miesto viac nebolo. Videl som mŕtvych, veľkýc aj malých: stáli pred trónom a knihy sa otvorili. Aj iná kniha, kniha života, sa otvorila, a mŕtvi boli súdení podľa zápisov v knihách, podľa svojich skutkov. Aj more vydalo mŕtvych, ktorí boli v nich, a každý bol súdený podľa svojich skutkov. Smrť a podsvetie boli zvrhnuté do ohnivého jazera. To je druhá smrť, ohnivé jazero. A ak niekto nebol zapísaný v knihe života, zvrhli ho do ohnivého jazera.“ Zjavenie Jána 20:11-15
Boh vidí všetko, aj to, čo je v skrytosti (Lukáš 8:17). Počuje každé naše slovo (Matúš 12:36) a vie o každej našej myšlienke (Matúš 5:27-28). S dokonale spravodlivým Bohom nie je možné vyjednávať: „priestupok a hriech však nenechá bez trestu.“ (Exodus 34:7)
Neexistuje miesto, kde by sme sa mohli schovať pred Božou spravodlivosťou. V každom prípade jej budeme musieť skôr alebo neskôr čeliť. Skutočnou dilemou pre každého človeka teda nie je to, či „prijmeme Ježiša,“ ale to, ako môže Ježiš prijať nás. Preto by sme si mali skôr klásť otázku: Ako môže Boh prijať hriešneho človeka bez toho, aby porušil svoju spravodlivosť? Na túto otázku nám dáva Pavel odpoveď v 2. liste Korintským 5:21, kde 15 gréckymi slovami zhrnul celé evanjelium: „Toho, ktorý nepoznal hriech, urobil hriechom za nás, aby sme boli v Ňom spravodlivosťou pred Bohom.“
Čo nám teda hovorí Pavel, keď píše, že Boh urobil Krista „hriechom za nás“? Znamená to, že Boh jednal s Kristom, ako keby bol hriešnikom. Dokonca jednal s Ním ešte horšie, pretože vylial na Neho všetok svoj hnev, ako keby On spáchal všetky hriechy každého jedného veriaceho človeka. Ako spravodlivý Sudca nemal inú možnosť. Spravodlivý Boh vesmíru musel spravodlivo potrestať hriech, vyliať všetok ten trest na svojho Syna, aby mohol udeliť odpustenie a spravodlivosť svojim vyvoleným. A preto teraz Jeho spravodlivosť požaduje, aby každý jeden hriech, ktorý kedy bol spáchaný ľudmi, bol potrestaný, či už vo večných mukách pekla alebo skrze Kristovu obeť na kríži.
Týmto skutkom nie je Božia spravodlivosť nijako porušená. Nedokážeme naše hriechy len tak odhodiť preč a predstierať, ako keby neexistovali. Nenechajme sa preto zviesť klamstvom o tom, že naše hriechy môžeme skryť pod nejaké dobré skutky. Musíme ich sami vyznať pred Bohom.
Ešte nám na vysvetlenie zostala druhá časť verša z 2. listu Korintským 5:21. Pavel si nechal tú najlepšiu správu na koniec: „aby sme boli v Ňom spravodlivosťou pred Bohom.“ Boh nielenže pripísal Kristovi všetky naše hriechy, ale Kristovu spravodlivosť a čistotu pripísal nám. Boh jednal s Ježišom ako s hriešnikom, hoci ním nebol, aby mohol s nami jednať ako so spravodlivými, hoci nimi nie sme. Poviem to ešte osobnejšie: Boh jednal s Kristom na kríži tak, ako keby Kristus žil tvoj život, aby mohol s tebou jednať tak, ako keby si žil Kristov život. Toto je tá nádherná sláva evanjelia. Boh nás vidí prikrytých spravodlivosťou svojho Syna.
Môžeme byť radi, že v deň posledného súdu nebudú musieť byť naše skutky položené na váhy a že nás Boh ušetril od poníženia pred tým, čo by všetky naše skutky odhalili. Buďme však oveľa vďačnejší za túto “cudziu” spravodlivosť, ktorú Boh ponúka skrze svojho Syna každému, kto vloží všetku svoju dôveru v Neho: „Vďaka Bohu za Jeho nevýslovný dar!“
Cameron Buettel
Preložené z: https://www.gty.org/library/blog/B180306
Výborná séria článkov “10 klamstiev” s linkami:
Úvod: Prečo sú satanove klamstvá také presvedčivé?
1. klamstvo: Pravda je relatívna
2. klamstvo: Život je z náhody
3. klamstvo: Tolerancia je najväčšou cnosťou
4. klamstvo: Náš pozemský majetok má trvalú hodnotu
5. klamstvo: Zmyslom života je osobné šťastie
6. klamstvo: Dobré skutky nakoniec prevážia tie zlé
7. klamstvo: Ľudia sú vo svojej podstate dobrí
8. klamstvo: Človek môže zmeniť sám seba
9. klamstvo: Smrť je len príjemnou premenou
10. klamstvo: Nie je dostatok dôkazov o Božej existencii