(Tento článok je 1. článok série “Doktrína nového narodenia”. Na jeho konci nájdete odkazy na ostatné články aj na PDF celej série.)
Na spasenie veriaceho človeka je potrebné nazerať z dvoch uhlov pohľadu: z Božieho a ľudského. Božie dielo zahŕňa znovuzrodenie, ospravedlnenie, posvätenie a nakoniec oslávenie. Naša zodpovednosť je konať pokánie, veriť a nasledovať Krista s túžbou po posvätení.
Znovuzrodenie je výhradne Božie dielo a človek na ňom nemá podiel. Vyplýva to zo samotnej podstaty tejto udalosti. Znovuzrodenie sa označuje aj ako nové narodenie alebo narodenie zhora (Ján 3:3) a vylučuje akékoľvek úsilie alebo zásluhy jedinca na ňom. K nášmu duchovnému narodeniu sme sa nepričinili o nič viac ako k tomu telesnému. Znovuzrodenie je pripodobnené k duchovnému oživeniu (Efezským 2:1, Ján 5:24). Zaiste je znovuzrodenie mimo ľudského poľa pôsobnosti. Žiadne telo ho nedokáže vypôsobiť. Žiadny človek ani množstvo ľudí nedokáže oživiť mŕtve telo. Iba živý Boh vie povedať slovo, ktoré vyvedie Lazára z hrobky. On jediný dokáže vytvoriť novotu života u niekoho duchovne mŕtveho vo svojich prestúpeniach a hriechoch. Znovuzrodený človek sa stáva novým stvorením (2. Korintským 5:17, Galatským 6:15). On jediný vie uviesť do života bytie, ktoré predtým neexistovalo.
Keďže znovuzrodenie je Božie dielo, ide o zázračnú vec. Nové narodenie nie je len vonkajšou nápravou, nie len otočením novej strany a snahou žiť lepší život. Nové narodenie je viac ako len kráčanie vpred pod vedením kazateľa. Nové narodenie je Božia nadprirodzená operácia v ľudskom srdci. Ide o nadpozemský jav. Každé Božie dielo je úžasné. Telesné narodenie je fantastické. Svet, v ktorom žijeme je plný vecí, ktoré nás ohromujú. Nové narodenie je však pozoruhodné vo viacerých smeroch: Ide o zázrak Božej milosti, Božej múdrosti a Božej krásy. Je to večný zázrak, ktorý je vykonaný nad nami a v našom vnútri a ktorého sme si vedomí. Je to zázrak, ktorý sa deje na rôznych miestach po celom svete každý jeden deň.
Keďže znovuzrodenie je Božie dielo, ide o tajomnú vec. Všetky Božie diela sú zahalené nepochopiteľným tajomstvom. Život, prirodzený život vo svojej podstate, svojou povahou a svojím priebehom vyvádza z konceptu aj tých najdôkladnejších bádateľov. Vo veci znovuzrodenia ide o duchovnú stránku života. Existencia a bytie Boha presahuje naše obmedzené chápanie. Nakoľko sme potom schopní porozumieť udalosti, skrze ktorú sa stávame Jeho deťmi? Aj samotný Pán vyhlásil, že nové narodenie je tajomstvo: „Vietor veje, kam chce: čuješ jeho hlas, ale nevieš, odkiaľ prichádza a kam ide: tak je s každým, kto sa narodil z Ducha“ (Ján 3:8). Vietor je niečo, o čom aj tí najučenejší vedci veľa nevedia. Jeho povaha, zákony, ktorými sa riadi, jeho príčinnosť je mimo dosahu ľudského bádania. Podobne je to aj s novým narodením. Ide o hlboké tajomstvo.
Znovuzrodenie je veľmi vážna vec. Nové narodenie kreslí hranicu medzi nebom a peklom. V Božích očiach sú na svete len dva typy ľudí: Tí, ktorí sú mŕtvi vo svojich hriechoch, a tí, ktorí sú znovuzrodení a chodia v novote života. V telesnom svete neexistuje nič také ako byť medzi životom a smrťou. Človek je buď mŕtvy alebo živý. Aj keď oheň života vyhasína, kým tlie, život je prítomný. Ak sa pominie, môžete telo obliekať do krásnych šiat a parádiť. Je to už len mŕtvola. Podobne to funguje aj v duchovnom svete. Sme buď hriešnici alebo svätí, duchovne mŕtvi alebo živí, Božie deti alebo deti diabla, deti žijúce v mieri s Bohom alebo deti Jeho hnevu. Pri pohľade na túto vážnu skutočnosť je na mieste otázka: Narodil si sa znovu? Odpoveď na ňu má dopad na našu večnosť. V láske hovoríme všetkým, ktorí sa ešte nenarodili znovu, že ak zomrú v ich súčasnom stave, nadíde deň, kedy si budú priať, keby sa radšej nikdy ani neboli narodili.
Podstata nového narodenia
Čo je to nové narodenie? Aký je základný rozdiel medzi niekým, kto je mŕtvy vo svojich previneniach a hriechoch, a medzi niekým, kto bol oživený spolu s Kristom? Na tieto otázky existuje mnoho mätúcich a rozporuplných odpovedí. Účinky nového narodenia sú často zamieňané za nové narodenie ako také. Nepoznanie Božej odpovede na tieto otázky často spôsobuje aj v znovuzrodenej osobe pochybnosti, či skutočne prešla zo smrti do života. Vzhľadom na podstatu a charakter nového narodenia budeme uvažovať najprv nad negatívnou stránkou veci.
A. Nové narodenie nie je procesom nápravy.
Náprava je dielom človeka. Znovuzrodenie je dielom Boha. Náprava je snahou eliminovať zlo starej prirodzenosti. Znovuzrodenie je vštepením novej prirodzenosti. Cieľom nápravy je zaslúženie si spasenia, zatiaľ čo znovuzrodenie je milostivo vypôsobené Duchom Svätým. Náprava sa snaží o zdokonalenie starého stvorenia, zatiaľ čo znovuzrodenie privádza k životu nové stvorenie. Náprava je zdĺhavým a vlečúcim sa procesom. Znovuzrodenie je okamžité a dokončené. Povedané v skratke, náprava je ľudská, znovuzrodenie má pôvod v Bohu.
B. Nové narodenie nie je očistením srdca.
Často môžeme počuť kazateľov, ako hovoria svojim zhromaždeniam, že znovuzrodenie je „zmenou srdca.“ Hoci je ich zámer dobrý, tento jazyk je zavádzajúci. Rovnako ako vo všetkom, aj v tejto veci je potrebné udržať si formu zdravých pomenovaní. Spojenie „zmena srdca“ nenájdeme nikde v Písme. Je pravdou, že existuje niekoľko pasáží, ktoré túto myšlienku podporujú, ale pre nedostatok priestoru sa tomu nebudeme teraz venovať. Znovuzrodenie nemení srdce, hoci vyúsťuje do radikálnej zmeny života. V Jeremiášovi 17:9 čítame: „Srdce je klamlivé nad všetko a beznádejne zradné je: Kto sa v ňom vyzná?“ Slovo „beznádejne“ sa zvykne prekladať aj ako „nevyliečiteľne“ a hodilo by sa to tam. Srdce sa nemení, pretože je nevyliečiteľne skazené. Ján 3:6 predkladá rovnakú pravdu: „Čo sa narodilo z tela, je telo, a čo sa narodilo z Ducha, je duch.“ Neexistuje žiadny spôsob, ako by zo stromu vyrástol kôň. Ani z Adamovho syna nevyrastie Boží syn. Rovnako tak v znovuzrodenom človeku bije staré zlé srdce, ktoré sa nezmení až do okamihu svojej smrti.
C. Nové narodenie je vštepením Božej prirodzenosti.
Znovuzrodenie nie je zmenou čohokoľvek v človeku ani odstránením niečoho z neho. Ide o vštepenie úplne novej prirodzenosti do človeka. Narodenie v duchovnom svete je to isté, čo vo svete telesnom: bránou do života, počiatočným bodom novej existencie. Všetko, čo sa narodilo, má účasť na podstate rodičov. U zvierat je podstata zvieracia, u človeka ľudská a u Boha Božia. Aká matka, taká Katka. Aký otec, taký syn. Základný zákon je výslovne uvedený na priečelí Božieho zjavenia. V 1. knihe Mojžišovej 1. kapitole je prinajmenšom deväťkrát uvedené, že z každého tvora sa zrodili ďalšie podľa svojho druhu. Z bylín vzišli ďalšie podľa svojho druhu. Z vtákov a rýb sa zrodili ďalšie podľa svojho druhu. Vidíme tu Božie popretie pohanskej evolučnej teórie. Deti Božie sú splodené z Boha. Keď sa narodíme znovu, narodíme sa z Boha. Stávame sa účastnými na Božej prirodzenosti rovnako tak, ako sme účastnými na tej ľudskej pri našom telesnom narodení. Znovuzrodenie je teda prisvojenie si novej prirodzenosti, duchovnej prirodzenosti. Znovuzrodením získavame miesto v Božej rodine prostredníctvom duchovného narodenia.
Preložené z: https://www.monergism.com/doctrine-new-birth-ebook
Séria článkov “Doktrína nového narodenia” s odkazmi:
1. článok: Podstata nového narodenia
2. článok: Nutnosť nového narodenia
3. článok: Nenahraditeľnosť nového narodenia
4. článok: Autor nového narodenia
5. článok: Nástroj nového narodenia
6. článok: Láska k Bohu ako dôkaz nového narodenia
7. článok: Vytrvanie do konca ako dôkaz nového narodenia
Odkaz s PDF: http://pravdavlaske.sk/wp-content/uploads/2019/03/Vyucovacia_seria_Pink_Doktrina_noveho_narodenia.pdf