

(Tento článok je 5. článok série “Doktrína nového narodenia”. Na jeho konci nájdete odkazy na ostatné články aj na PDF celej série.)
Skrze čo je nové narodenie privedené na svet? Aké sú prostriedky, ktoré Boh používa, aby ho vykonal? Aký nástroj využíva Duch Svätý k tomu, aby znovuzrodenie vypôsobil? V krátkosti sa budeme najprv venovať negatívnym aspektom a potom prejdeme k správnej odpovedi.
A. Nové narodenie nie je vypôsobené žiadnou sviatosťou.
Je nedostatočné chápať rozdiel medzi skutkom a zúčastnením sa sviatosti, odmietať to prvé ako príčinu nového narodenia, ale prisúdiť to vodnému krstu. Tí, ktorí tak robia, sa občas odvolávajú na Jána 3:5: „Ak sa niekto nenarodí z vody a z Ducha…“ Je za našimi súčasnými možnosťami poskytnúť rozsiahly rozbor tohto verša. Uspokojíme sa s pár krátkymi poznámkami:
Po prvé, tvrdíme, že „voda“ je tu použitá obrazne. Tento predpoklad by v nás nemal vzbudiť pochybnosti, nakoľko Ján na iných miestach používa toto slovo týmto spôsobom: „Každý, kto pije z tejto vody, bude zase žízniť. Kto by však pil z vody, ktorú mu ja dám, nebude žízniť naveky“ (Ján 4:13, 14). Na inom mieste: „Ak niekto žízni, nech príde ku mne a napije sa. Ako Písmo hovorí: Rieky živej vody potečú z vnútra toho, kto verí vo mňa“ (Ján 7:37, 38). V žiadnej z týchto pasáží nemôžeme brať slovo „voda“ doslovne. Po druhé, veríme, že slovo „voda“ je v Jánovi 3:5 použité ako symbol zapísaného slova. Pre opodstatnenie takéhoto tvrdenia odkazujeme svojich čitateľov na Jána 15:3: „Vy ste už čistí pre slovo, ktoré som vám hovoril.“ Slovo nás očisťuje. Voda je len vhodným symbolom pre neho. V Efezským 5:25-26 čítame toto: „Ako aj Kristus miloval cirkev a seba samého vydal za ňu, aby ju posvätil, očistiac ju kúpeľom vody skrze slovo.“ Po tretie, „voda“ v Jánovi 3:5 nemôže symbolizovať vodný krst, pretože v zboroch je mnoho pokrstených ľudí, ktorý nevykazujú žiadne známky znovuzrodenia. Znovuzrodenie je vnútorným dielom. Ako môže vonkajšie viditeľné ustanovenie vodného krstu dosiahnuť niečo také?
B. Nové narodenie je vypôsobené Duchom Svätým cez Božie slovo.
„Veď ja som vás evanjeliom splodil v Kristovi Ježišovi“ (1. Korintským 4:15). Apoštol chodil z miesta na miesto a kázal evanjelium Božej milosti a počas toho, ako sa ukladalo do sŕdc, Duch Svätý ich previedol zo smrti do života. Vo Filipským 2:16 sú Písma označené ako „slovo života,“ pretože iba oni sú schopné oživiť mŕtvych v prestúpeniach a hriechoch. Povedal náš Pán Ježiš Kristus: „Reči, ktoré som vám hovoril, sú duch a život“ (Ján 6:63). Ilustráciu nám poskytuje zmŕtvychvstanie Lazára. Náš Pán sa postavil pred hrobku a zvolal: „Lazár, poď von!“ V jeho slovách je preukázane duch aj život. Ježiš Kristus koná rovnaký zázrak v duchovnom svete: „Veru, veru, hovorím vám: Prichádza hodina, už je tu, keď mŕtvi počujú hlas Syna Božieho, a tí, čo ho počujú, budú žiť“ (Ján 5:25). Nie je to o presvedčivých slovách ľudskej múdrosti alebo o dojímavých príbehoch vzbudzujúcich emócie, prečo sú mŕtve duše narodené znovu. Je to o slove živého Boha a jeho moci. „Zo svojej vôle splodil nás slovom pravdy, aby sme boli akousi prvotinou Jeho stvorení“ (Jakub 1:18). „Veď ste živým a večným slovom Božím znovuzrodení nie z porušiteľného, ale z neporušiteľného semena“ (1. Petra 1:23). Kiežby viac našich kazateľov nasledovalo príklad Ezechiela a kázalo nad mŕtvymi kosťami: „Suché kosti, čujte slovo Hospodinovo!“ (Ezechiel 37:4). Potom by sme častejšie videli zázrak duchovného vzkriesenia, ako je tomu dnes. Ver a káž Božie slovo, lebo jedine skrze neho sa mŕtve duše narodia znovu!
Preložené z: https://www.monergism.com/doctrine-new-birth-ebook
Séria článkov “Doktrína nového narodenia” s odkazmi:
1. článok: Podstata nového narodenia
2. článok: Nutnosť nového narodenia
3. článok: Nenahraditeľnosť nového narodenia
4. článok: Autor nového narodenia
5. článok: Nástroj nového narodenia
6. článok: Láska k Bohu ako dôkaz nového narodenia
7. článok: Vytrvanie do konca ako dôkaz nového narodenia
Odkaz s PDF: http://pravdavlaske.sk/wp-content/uploads/2019/03/Vyucovacia_seria_Pink_Doktrina_noveho_narodenia.pdf