info@pravdavlaske.sk
Facebook
Twitter
YouTube
Instagram
  • ZDROJE
  • VIDEÁ
    • Kázne
    • Témy
    • Kazatelia
  • ČLÁNKY
    • Biblické hodiny
    • Názory
    • Zamyslenia
  • KNIHY
  • LINKY
  • O NÁS
  • KONTAKTUJTE NÁS

Neúnavný teológ: Heinrich Bullinger

8. October 2017Ligonier Ministries

Heinrich Bullinger (1504-1575) sa považuje za najvplyvnejšieho reformátora druhej generácie. Ako nasledovník Ulricha Zwingliho v Zürichu upevnil a pokračoval vo švajčiarskej reformácii, ktorú začal jeho predchodca. Philip Schaff napísal o Bullingerovi: „Bol mužom pevnej viery, odvážny, umiernený, trpezlivý a vytrvalý. Bol veľmi prezieravý.“ Všetky tieto vlastnosti boli kľúčovými k tomu, aby mohla byť pravda zachovaná a šírená aj v ťažkých časoch. Počas 44 rokov vo funkcii hlavného kazateľa v Zürichu napísal viac diel ako Martin Luther, Ján Kalvín a Ulrich Zwingli dokopy. Bol nesmierne významnou osobnosťou pri šírení reformačného učenia počas reformácie. Bullingerov vplyv v celej Európe bol tak ďalekosiahly, že Theodore Beza ho nazval „spoločným pastierom všetkých kresťanských zborov.“

Bullinger sa narodil 18. júla 1504 v maličkom švajčiarskom mestečku Bremgarten, 16 km západne od Zürichu. Jeho otec, ktorý sa tiež volal Heinrich, bol miestnym kňazom, ktorý žil v právnom manželstve s Annou Wiederkehr. Takýto vzťah bol v rímskom katolicizme zakázaný, ale Bullingerov otec dostal zvláštne povolenie na vstup do takéhoto vzťahu, pretože sa dohodol s biskupom, že mu za to bude platiť ročný poplatok. Mladý Heinrich bol piatym dieťaťom, narodeným v tomto nelegitímnom zväzku. Manželstvo Bullingerových rodičov bolo nakoniec formalizované v roku 1529, keď sa Bullingerov otec pripojil do reformačného hnutia.

Heinrichov otec ho odmalička viedol ku kňazstvu. Vo veku dvanásť rokov bol poslaný do kláštornej školy v Emmerichu, tiež známej ako Škola bratstva spoločného života („School of the Brethren of the Common Life“). Táto škola kládla dôraz na stredovekých teológov, akými boli Tomáš Akvinský (1225-1274) a John Duns Scotus (1265-1308). Tu prijal Bullinger pokročilé humanistické vzdelanie, najmä v latinčine. V tom istom období sa dostal pod vplyv tzv. „modernej oddanosti,“ ktorá kládla dôraz na eucharistiu a hlboký duchovný život. Bullingera k tomuto hnutiu priťahovali hlboké meditácie a hľadanie osobnej duchovnej skúsenosti s Bohom. Počas tohto obdobia sa u Bullingera začala prejavovať pozoruhodná schopnosť učiť sa.

Univerzita v Kolíne

O tri roky neskôr, v roku 1519, Bullinger pokračoval na kolínskej univerzite, kde študoval tradičnú scholastickú teológiu. Kolín bol najväčším mestom v Nemecku a rímsky katolicizmus tu bol hlboko zakorenený. Pápežský vplyv bol veľmi silný a vo veľkom sa tu zhromažďovali nemeckí mystici. Akvinský a Scotus predtým na tejto škole učili a ich scholastický vplyv tu zostal pevne zakorenený. Ale Bullinger sa prikláňal k humanistickým postojom. Počas svojho štúdia čítal diela cirkevných otcov, akými boli Chrysostom, Ambrose a Augustín. Ich naliehanie na autoritu Písma viedlo Bullingera ku samostatnému štúdiu Biblie. O tomto nadšení, ktoré neskôr priznal, nevedel žiaden z jeho spolužiakov.

Počas štúdia v Kolíne bol Bullinger vystavený učeniu vedúceho humanistu tých dní, Desideria Erasma Rotterdamského (1466-1536). Erazmus Rotterdamský vyzdvihoval Písmo nad aristotelovskú logiku a snažil sa reformovať cirkev na základe Kristovho morálneho učenia. Avšak Lutherove diela boli tými, ktoré najviac ovplyvnili Bullingerovo zmýšľanie. Lutherove knihy boli pálené v Kolíne, čo len podnietilo Bullingerov záujem o ich obsah. Čoskoro bola jeho myseľ plná Lutherových myšlienok. Čítal aj Melanchtonove dielo Loci communes (1521), prvé systematické spracovanie luteránskej teológie. V ňom Melanchtom spracoval hlavné doktríny reformácie, otroctvo vôle a ospravedlnenie jedine z viery. Toto dielo taktiež ovplyvnilo Bullingera. Semienko reformácie bolo zasiate do jeho mysle. Vo veku 17 rokov prijal kľúčovú pravdu, že ospravedlnenie je jedine z viery v samotného Krista. Počas tejto osobnej premeny Bullinger získal magisterský titul.

V roku 1522 sa Bullinger vrátil domov do Bremgarten ako nový človek. Pokračoval v neprestajnom štúdiu Biblie a popri tom sa venoval aj Lutherovým a Melanchtonovým dielam. V nasledujúcom roku sa stal riaditeľom školy v cisterciánskom kláštore v Kappel. V rokoch 1523-1529 učil mníchov Nový zákon a predstavoval im reformačné učenie. Vďaka jeho vplyvu bola omša nahradená reformačnými bohoslužbami a z mnohých mníchov sa stali reformovaní kazatelia.

Bullinger si v roku 1527 zobral päťmesačné voľno a išiel na výlet do Zürichu: táto cesta veľmi ovplyvnila jeho život. Zúčastnil sa Zwingliho prednášok a začal s ním budovať vzťah, ktorý mal na neho a na budúcu švajčiarsku reformáciu hlboký vplyv. Dostal poverenie sprevádzať Zwingliho na diskusiu v Berne, ktorá bola zahájená 7. januára 1528. Pri tejto príležitosti bolo prednesených a podpísaných 10 Bernských téz. Vďaka tomuto všetkému mal Bullinger možnosť nahliadnuť do fungovania reformácie. Následne na to cestoval Bullinger každoročne do Zürichu, aby diskutoval s Zwinglim o teológii. Prostredníctvom tejto úzkej spolupráce si Zwingli všimol Bullingerovu múdrosť v poznaní Písma. Hoci to vtedy ešte nevedel, Bullinger bol pripravený stať sa jeho nástupcom.

Služba v Hausene a Bremgartene

Neskôr v roku 1528 sa Bullinger stal kňazom na polovičný úväzok v dedinskom kostole v Hausene, neďaleko Kappel. Prvú kázeň kázal 21. júna a tak začala jeho služba, ktorá mu umožnila vylepšenie svojich kazateľských zručností. Nasledujúceho roku jeho otec, Heinrich starší, verejne vyhlásil svoju oddanosť ku reformačnému učeniu a začal reformovať svoju farnosť v Bremgartene. Avšak Bullinger starší bol nútený vzdať sa svojej funkcie kvôli odporu jeho farníkov. V nezvyčajnom kolobehu udalostí mladší Bullinger prebral post kazateľa po svojom otcovi. Pokračoval v biblickej reforme svojho otca a stal sa známy ako reformátor Bremgartenu.

Keď sa syn Bullinger dozvedel o tom, že mníšky v bývalom dominikánskom kláštore v Oetenbachu sa stali reformovanými, v túžbe po manželke odcestoval v roku 1529 do tohto kláštora. Ženský kláštor sa rozpadol, ale dve ženy tam zostali. Jenou z nich bola Anna Adischwyler, oddaná veriaca. Bullinger ju požiadal o ruku a ona s tým súhlasila. Počas tých rokov mali spolu 11 detí a niekoľko ďalších si aj adoptovali. Pozoruhodné je, že všetkých 6 synov sa stalo protestantskými kazateľmi.

Počas ďalších dvoch rokov pomohol Bullinger šíriť reformačné učenie vďaka svojmu kázaniu a plodnému písaniu. V tomto období začal písať svoju dlhú sériu komentárov ku knihám Nového zákona.

S čoraz väčším upevňovaním protestantskej viery vo Švajčiarsku začal vzrastať aj rímskokatolícky odpor. Päť katolíckych krajov znepokojených vzmáhajúcim sa protestantizmom v Zürichu vyhlásilo v októbri 1531 vojnu Zürichu. Žiadny z protestantských krajov neponúkol Zürichu pomoc. 11. októbra v bitke pri Kappel boli protestanti prepadnutí a Zwingli, ktorý tam slúžil ako vojenský kaplán, bol zabitý. Zürich bol nútený prijať nepriaznivé podmienky mieru. Niektoré švajčiarske regióny, vrátene Bermgartenu, boli navrátené ku katolicizmu.

Bullinger ako uznávaný protestantský vodca bol v Bremgartene v ohrození. Utiekol do Zürichu, kde bol o tri dni neskôr požiadaný, aby kázal namiesto Zwingliho. Bullingerova kázeň bola tak silná, že ľudia vyhlasovali o ňom, že je Zwingliho druhým zjavením. Oswald Myconius, Zwingliho nasledovník, povedal: „Podobne ako fénix, Zwingli vstal z popola!“ Pre švajčiarske zbory bolo kľúčovým, aby bol Zwingli nahradený mužom, ktorý by mal rovnaké reformačné presvedčenie a ktorý by sa s rovnako silným nadšením pustil do Pánovho diela. V Bullingerovi našli takého muža.

Hlavný kňaz v Zürichu

O šesť týždňov neskôr, 9. decembra 1531, bol Bullinger ako 27-ročný jednohlasne zvolený zürišskou radou a obyvateľmi za Zwingliho nástupcu. Po tom, ako sa rada zaviazala ku slobode kázania, prijal Bullinger túto pozíciu. Stal sa hlavným kazateľom mesta. Týmto postom prevzal vedenie reformácie v nemecky hovoriacom Švajčiarsku. 23. decembra sa oficiálne postavil za kazateľnicu ako Grossmünster (vedúci kazateľ protestantizmu), za ktorou kázal nasledujúcich 44 rokov až do svojej smrti v roku 1575. V tejto funkcii Bullinger predsedal ostatným zborom ako akýsi „reformovaný biskup“. Bol taktiež zodpovedný za reformu školského systému.

Bullinger bol neúnavným kazateľom. Prvých desať rokov svojej služby v Zürichu kázal 6 až 7 krát za týždeň. Po roku 1542 kázal dvakrát do týždňa, v nedeľu a v piatok, čo mu umožnilo venovať sa písaniu. Bullinger pokračoval v Zwingliho spôsobe kázania, verš po verši prechádzal celými knihami Písma. Jeho výkladové kázne boli biblické, jednoduché, jasné a praktické. Celkovo sa odhaduje, že Bullinger odkázal v Zürichu niečo medzi 7000 až 7500 kázní. Tieto výklady sa stali podkladom pre jeho komentáre, ktoré obsiahli väčšinu Biblie.

Bullinger bol tiež pastierom s veľkým srdcom. Jeho dom bol otvorený pre vdovy, siroty, cudzincov, vyhnancov a prenasledovaných bratov. Zadarmo ponúkal jedlo, oblečenie a peniaze pre tých, ktorí to potrebovali. Bullinger dokonca zabezpečil dôchodok pre Zwingliho ženu a vzdelanie pre jeho deti. Bol oddaným kazateľom, ktorý ako prvý napísal protestantskú knihu pre povzbudenie chorých a umierajúcich. Mnohí z prenasledovaných kresťanov za čias teroru Márie Tudorovej našli útočisko práve u Bullingera. Po návrate domov do Anglicka sa mnoho z týchto utečencov stalo tými, ktorí neskôr viedli anglických puritánov.

Muž ako Bullinger, s takýmito teologickými schopnosťami, sa stal spoluautorom Prvého Helvetického vyznania (1536) a zohral významnú rolu pri zostavení Tigurinského konsenzu (1549). Helvétske vyznanie sa stalo prvým švajčiarskym vyznaním, Tigurinský konsenzus bol pokusom Kalvína a Bullingera zrušiť protestanský rozkol ohľadom večere Pánovej. Počas prebiehajúcej diskusie ohľadom tohto dokumentu, Bullinger pozval Kalvína do Zürichu na osobný rozhovor. Kalvín pozvanie prijal. 20. mája 1549 sa Kalvín a William Farel vypravili do Zürichu, kde sa stretli s Bullingerom. Kalvín a Bullinger dospeli k dohode ohľadom sviatostí, čím spojili reformačné úsilie v Ženeve a Zürichu. Naďalej však bojoval proti luteránskej doktríne konsubstanciácie večere Pánovej a odmietal tiež anabaptistické učenie o krste. Naďalej však ostal otvorený voči rôznym radikálnym hnutiam.

Po celý čas bol radcom pre anglický kráľovský dvor, vrátane Edwarda VI. (1550) a Elizabeth I. (1566). Vodcov anglikánskej cirkvi považoval za reformovaných, ktorí bojujú proti Rímu. Časť jeho knihy s názvom Dekády bola venovaná Edwardovi VI. a Lady Jane Greyovej. V menšej miere udržiaval korešpondenciu s reformovanými vodcami po celom protestantskom svete, vrátane Filipa z Hesse. Jeho múdre a rozvážne rady usmernili mnohých v reformačnom hnutí.

Vo svojich posledných rokoch bol Bullinger svedkom úmrtia svojej ženy a niekoľkých svojich dcér. Zomreli počas morovej epidémie v rokoch 1564 a 1565. Bullinger sám vážne ochorel počas druhej vlny epidémie. Napriek tomu, že prežil túto epidémiu, jeho zdravie bolo značne oslabené a nakoniec zomrel 17. septembra 1575 po štyroch dekádach neúnavnej služby. Zanechal za sebou bohaté dedičstvo v pravdách o zvrchovanej milosti, ktoré pomohli k teologickému a cirkevnému porozumeniu reformácie.

Steven Lawson

Preložené z: http://www.ligonier.org/blog/covenant-theologian-heinrich-bullinger/

 

Články Stevena Lawsona o reformátoroch prvej vlny:

Reformácia a muži na jej čele https://pravdavlaske.sk/clanky/nazory/reformacia-muzi-na-jej-cele/
Pevnosť pravdy: Martin Luther https://pravdavlaske.sk/clanky/nazory/martin-luther-pevnost-pravdy/
Revolucionár Zürichu: Ulrich Zwingli https://pravdavlaske.sk/clanky/nazory/revolucionar-zurichu-ulrich-zwingli/
Velikán prekladateľov: William Tyndale https://pravdavlaske.sk/clanky/nazory/velikan-prekladatelov-william-tyndale/
Neúnavný teológ: Heinrich Bullinger https://pravdavlaske.sk/clanky/nazory/neunavny-teolog-heinrich-bullinger/
Teológ tisícročia: John Calvin https://pravdavlaske.sk/clanky/nazory/teolog-tisicrocia-jan-kalvin/

Tags: Biografia, Steven Lawson

Related Articles

Charles Spurgeon a ako fungoval jeho zbor

22. May 2018Geoff Chang

Snažil sa perom zabiť hriech: John Owen

30. December 2018Sinclair Ferguson

V. BAUCHAM Kde sú duchovne zrelí kresťanskí muži?

23. July 2019Voddie Baucham

...aby vás vietor učenia nehádzal na strany, ale aby sme verne hovorili pravdu v láske a vo všetkom rástli v Kristovi.

Články

  • Biblické hodiny
  • Názory
  • Zamyslenia

Videá

  • Paul Washer
  • John Piper
  • Spasenie
  • Ježiš Kristus

Archives

ZDROJEVIDEÁČLÁNKYKNIHYLINKYO NÁSKONTAKTUJTE NÁS
Všetky práva vyhradené | pravdavlaske.sk 2020