Jedno z najväčších nebezpečí pre snaživých kresťanov je zamilovať si štúdium Boha viac ako Boha samotného. Máme radi knihy. Radi milujeme Boha svojimi mysľami. Tak to má byť. Robil to apoštol Pavol, ktorý požiadal Timotea, aby mu priniesol jeho plášť a knihy (2. Timoteovi 4:13). Boh nám prikazuje, aby sme ho milovali svojimi mysľami (Matúš 22:36-37).
Ale tým kľúčovým vo veľkom prikázaní je prikázanie Ho milovať, nielen Ho študovať. Milovať nielen knihy o Ňom, ale Jeho samotného. A ak sme úprimní, môže nám to pripadať zmätene. Plné police kníh nenaplnia veľké prikázanie. Študovanie Písma nemôže byť oddelené od milovania Boha a druhých. Ak sa to deje, čistíme zovňajšok čaše viac, ako si to uvedomujeme.
Lovenie teologických trofejí
Musíme sa mať na pozore pred hriechom farizejov. Vety milovali viac ako Boha a blížnych. Našiel si sa v tom? Ja áno. Som zotavujúcim sa lovcom teologických trofejí.
Lovenie teologických trofejí je o tom, že si čítaš Bibliu pre získanie veršov a bodov na svoju stranu, aby si mohol vyhrať argumentáciu alebo ukázať, koľko toho vieš. Robíš to pre zábavu, nie kvôli premene. Pri tomto love nepožieraš len mäso. Dostávaš to, po čom túžiš: odporúčanie, presvedčivý argument, skalpy, ktoré si môžeš zavesiť.
Kde je v tomto celom Ježiš? Je cieľom tvojho čítania Kristus? Pravá teológia nevyvyšuje samú seba, ale je fascinovaná Kristom.
Nádherná a nebezpečná
Doktrína je nádherná, ale taktiež nebezpečná. Musíme s ňou zaobchádzať obozretne. Pavel nám pripomína, že „cieľom takéhoto prikazovania je láska z čistého srdca, dobrého svedomia a z nepokryteckej viery“ (1. Timoteovi 1:5).
Láska je aróma pravej teológie: láska k Bohu, láska k blížnym a láska k pravde. Pavel nás varuje pred odchýlením sa z lásky ako konečného cieľa: „Od tohto niektorí zblúdili a obrátili sa k daromným rečiam, chcú byť učiteľmi zákona a sami nechápu, ani čo hovoria, ako čo tak sebavedome tvrdia“ (1. Timoteovi 1:6-7). Pavel vraví, že bez lásky ani nerozumieme tomu, čo hovoríme. Sme cvendžiace kovy a zvučiace zvony (1. Korintským 13:1-3).
Ak Kristus nie je v našich spoločenstvách skutočne milovaný, ide o pokrytectvo. Ak naši blížni nie sú milovaní, deformuje to našu vyznávajúcu teológiu. Potrebujeme študentov slova, ktorí sú zameraní na Krista, tešia sa z Krista, šíria Krista a milujú druhých.
Body, ktoré poukazujú na Osobu
Aby sme skutočne porozumeli napríklad takému kalvinizmu, musíme ísť za rozprávanie o jednotlivých bodoch. Musíme mať nadhľad, aby sme videli, kam vedú. Musíme vidieť Ježiša ako hlavný bod všetkých bodov. Kalvinizmus musí byť kristocentrický, lebo Biblia je kristocentrická. Pokiaľ veríme, že doktríny milosti vychádzajú z Biblie a nie od Augustína, Luthera alebo Kalvína, každý bod a doplňujúca myšlienka nás musí viesť k zhliadnutiu Pánovej slávy.
Premýšľam nad časmi, kedy som skúmal Písma, aby som argumentoval so svojím priateľom-arminiánom, zatiaľ čo som míňal ich úplnú podstatu. „Skúmate Písma, lebo si myslíte, že večný život máte v nich, a tie vydávajú svedectvo o mne“ (Ján 5:39). Hľadal som správnosť, zatiaľ čo som míňal kráľovskú výsosť. Dôkazy majú niečo dokázať. Body kalvinizmu nás vedú k osobe: Ježiša Nazaretského.
Zviazaný s Kristom
Kalvinizmus je pre kresťanov vzácnou doktrínou, lebo nám sprostredkúva záblesky Krista. Kto je Ten jediný, ktorý nie je skazený, ale ktorý sa stal hriechom namiesto nás, aby sme my mohli byť ospravedlnení? Je ním Ježiš, Ten spravodlivý. V kom sme boli vyvolení pred založením sveta? V Ježišovi, Božom Synovi. Kto zomrel za svoju nevestu, aby pre ňu zabezpečil odpustenie? Ježiš, ten Ženích. Ako sme pritiahnutí k viere? Dielom trojjediného Boha a Jeho slovom o Ježišovi, tom Mesiášovi. Kto nás drží vo svojich rukách a chráni pred zatúlaním sa? Ježiš, náš Pastier. Kalvinizmus má za cieľ poukázať nám na Pána Ježiša Krista.
„Ó, ako milujem doktríny milosti, keď sú napojené na Krista. Niektorí kážu body kalvinizmu bez Ježiša. Aké tvrdé, suché kázanie bez dužiny to je… Nech každý veriaci pochopí, že týmto doktrínam nerozumie, ako by mal, dokiaľ ich neprijme v Kristovi.“ (Charles Spurgeon, Alfa a Omega, 715-716)
Nemilujme doktríny ako lovci teologických trofejí, ale kvôli tomu, že nás vedú k väčšej láske. Nemíňajme Objekt našich teologických kníh. Buďme vďační za kazateľov a biblické teologické systémy, pretože vedú naše srdcia, duše a mysle k pravej láske: trojjedinému Bohu. Nech „cieľom takéhoto prikazovania je láska z čistého srdca, dobrého svedomia a z nepokryteckej viery.“ (1. Timoteovi 1:5)
J. A. Medders
Preložené z: https://www.desiringgod.org/articles/theology-is-not-a-hobby