Moderátor: Prečo je v Biblii toľko násilia? Je tam veľmi mnoho násilia – až tak mnoho, že to zaujalo pozornosť poslucháča s menom Scott, ktorý nám píše: „Ahoj, pastor John! Každý deň chodím venčiť psa skoro ráno a popri tom počúvam rôzne audioknihy a túto reláciu. Tento rok som si dal za cieľ vypočuť si celú Bibliu od začiatku do konca. Teraz som v knihe Sudcov a prešiel som pasážou, ktorú som predtým nečítal: Sudcovia 19. Bol som šokovaný! Prečo sú v Biblii pasáže podobné tejto – pasáže, ktorú sú plné násilia? A čo nás môžu naučiť? Mám deti v pubertálnom veku a nikdy by som im nedovolil čítať alebo pozerať médiá, ktoré popisujú takýto stupeň násilia. A pritom, aha, tu ich máme, priamo v posvätnom Božom slove!“
John Piper: Možno by som to mal ešte zhoršiť, skôr než budem odpovedať.
Ak si bol šokovaný, Scott, 19. kapitolou knihy Sudcov, kde bol vedľajšia manželka zabitá sexuálnym znásilňovaním, si pravdepodobne nováčik v Biblii a možno nováčik vo viere. Som veľmi rád, že čítaš alebo počúvaš celú Bibliu. Povzbudzoval by som každého, kto vie čítať, aby čítal celú Bibliu znovu a znovu a znovu, pretože Apoštol Pavel napísal: „Každé písmo, vdýchnuté od Boha, je aj užitočné“ (2. Timoteovi 3:16). To je to, čo povedal. Všetko z neho je užitočné a Bohom inšpirované a to zahŕňa aj tie najnásilnejšie časti.
Nasiaknutí Písmom
Tínedžerom by som nič z toho nezamlčiaval. A hovorím to, aj keď s tebou úplne súhlasím, že väčšina svetských zobrazení násilia nie je užitočná a treba sa im vyhýbať. Ale Božie zobrazenie týchto vecí v textoch v inšpirovanom Písme nie je chybou. Boh zobrazuje svet Božími interpretačnými slovami, ktoré sú zasadené v kontexte – žiadne desné videá krvi a krvilačnosti, ktoré zabraňujú a nahrádzajú Bohom zamýšľaný chod od čítania napísaných slov ku vytváraniu predstáv v mysli založených na slove. Ústne popisy s Božími vysvetleniami nie sú tým istým čo svetské zobrazenia pre zábavu alebo vzdelanie so žiadnym konečným Božským úmyslom.
Žijeme vo veľmi mäkkej ľahko-uraziteľnej emočne-krehkej kultúre, ktorá nás zneschopňuje pochopiť, aká bola väčšina histórie a že väčšina sveta ešte stále takúto kultúru žije. Myslím, že Boh nám dal Bibliu takú, aká je, so všetkými tými hrôzami, čiastočne aj preto, že vedel, že príde deň, keď budeme takí rozmaznaní, takí zakuklení, takí nadmerne chránení, takí zjemnení, že nebudeme mať emocionálnu a mentálnu kapacitu pochopiť úplne zásadné reality v Biblii a vo svete.
Inými slovami, myslím, že sýtenie sa celou Bibliou rok čo rok tvaruje naše mysle a naše emócie a naše očakávania tak, že máme mentálne a emocionálne prostriedky k tomu, aby sme sa vysporiadali s ústrednými biblickými realitami, ktoré by sme v opačnom prípade odmietli ako jednoducho poburujúce. Sú tam pravdy o Bohu a o Jeho cestách v tomto svete a sú tam pravdy o hriechu a súde, ktoré – pokiaľ by sme neboli odolní voči hrôzam – nebudeme schopní pochopiť. Nebudeme schopní ich pochopiť so zmyslom pre pomery a pravdu.
Všetko to spomínam, Scott, len preto, aby som ti povedal, že dúfam, že budeš pokračovať v ponáraní sa do celej Biblie rok za rokom. Tieto hrôzy sú tam z určitého dôvodu.
Bezuzdná rebélia
A tak teraz prejdem priamo k veci a dám tri odpovede na tvoju otázku „Prečo je v Biblii tak mnoho násilia?“ Začnime s kontextom knihy Sudcov. Štyrikrát v knihe Sudcov čítame túto vetu: „V tom čase nebolo kráľa v Izraeli“ (Sudcovia 17:6, 18:1, 19:1, 21:25). A v dvoch z týchto prípadov, pokračovala táto veta: „každý robil, čo uznal za správne“ (Sudcovia 17:6, 21:25).
Jedna z týchto viet, v knihe Sudcov 19:1, stojí v samotnom úvode do kapitoly, na ktorú sa pýta Scott, ako keby nám už chcela vopred povedať, čo znamená toto násilie: Dáva najavo, čo sa stane v spoločnosti, keď rieka zla tečúca z ľudského srdca divoko tečie bez hrádze občianskej autority, ktorá ju udržiava pred vyliatím sa na celý svet a zničením ho dôsledkom násilia. Toto je pointa: Nebol tam kráľ. Každý robil to, čo bolo správne v jeho vlastných očiach. To je to, čo sa stane, keď ľudské bytosti divoko bežia bez akýchkoľvek obmedzení. To je najbezprostrednejšie kontextuálne vysvetlenie pre násilie v knihe Sudcov. Kniha Sudcov je napísaná, aby ukázala, čo sa stane, keď my – ľudské bytosti vo všetkej našej hriešnej rebélii proti Bohu – nemáme žiadne zábrany.
To je veľmi veľmi cenná lekcia pre nás, ktorú by sme sa mali naučiť z Biblie, inak máme nejaké naivné romantické predstavy o ľudskom srdci, ktoré je v zásade dobré, a inak by sme si tiež mohli myslieť, že by bol veľmi dobrý nápad zbaviť sa občianskej autority. Ale to nie je odpoveď na tú najzásadnejšiu otázku, prečo je v Biblii tak mnoho násilia.
Previnenia voči Bohu
V Biblii je preto tak hojne násilia, lebo je tak mnoho násilia vo svete. A tak sa musíme spýtať ultimátnu otázku: Prečo je to tak? Biblia dokumentuje realitu. Nevytvára to, čo je, iba nám hovorí, čo je skutočnosť.
A biblická odpoveď znie, že keď hriech vstúpil do sveta, ako je to opísané v Genesis 3, – teda keď Bohu-odporujúca, Boha-odmietajúca, Boha-znevažujúca, Boha-ponižujúca zrada voči Bohu vstúpila na svet, – Boh odpovedal nielen jednoduchým odsúdením ľudských emócií a myslenia a vôle a vzťahov, ale odpovedal tiež podrobením ľudského tela a celého hmotného a fyzického stvorenia Jeho súdu. A to vidíme v Genesis 3 a počujeme to výslovne v liste Rímskym 8:20: „Lebo márnosti bolo podrobené stvorenstvo, nie dobrovoľne, ale skrze Toho, ktorý ho podrobil v nádeji.“
A tak prečo to Boh urobil? Prečo nariadil že účinky morálneho zla budú zobrazené v hrôzach fyzického zla – zemetrasenia, potopy, hladomory, pandémie, vojny a každý spôsob hrozného zlého zaobchádzania človeka človekom? Fúha. Urobil to, pretože vedel, že ľudia, ktorí sú mŕtvi vo svojich prestúpeniach a hriechoch, by nikdy nepochopili morálnu krutosť zrady voči Bohu, až kým by nevideli jej odraz vo fyzickej krutosti násilia voči človeku.
Nikto nemá nepokojný spánok kvôli zrade voči Bohu. No nechajte, aby ich fyzické telá boli dotknuté rakovinou alebo ich dom dotknutý výtržníctvom a potom ich emócie skutočne vyskočia morálnym rozhorčením. Násilie a utrpenie existuje vo svete ako Boží svedok významu a vážnosti a zrady hriechu voči Bohu.
Zachránení skrze násilie
Je ešte jedna odpoveď, prečo je tak mnoho násilia vo svete a v Biblii. Zjavenie Jána 13:8 hovorí, že pred stvorením sveta bola kniha v prítomnosti Boha. A názov knihy je „Kniha života zabitého Baránka“. Všetci uvedomelí kresťania vedia, že stredom našej viery a základom našej spásy je jedna z najhrubších, najnásilnejších a krvavých udalostí v histórii sveta – totiž ukrižovanie Syna Božieho. Nie je spása bez tohto násilia.
A Zjavenie Jána 13:8 nám ukazuje, že to bol Boží plán pred stvorením sveta. A nielen, že to bol Boží plán pred stvorením sveta, no Zjavenie nám tiež hovorí, že budeme spievať o tomto násilí navždy.
A spievali novú pieseň slovami:
„Hoden si vziať knihu a otvoriť jej pečate, lebo si bol zabitý a svojou krvou vykúpil si Bohu svojich z každého kmeňa i jazyka, ľudu i národa a učinil si ich nášmu Bohu kráľovstvom a kňazmi, a budú kraľovať na zemi.“ (Zjavenie Jána 5:9-10)
A možno by sme naplánovali iný druh sveta a iný druh spásy od večnosti do večnosti, ak by sme boli Bohom, ale to nie je v našich možnostiach. Boh si naplánoval, že nás zachráni skrze násilie – príšerná smrť Jeho nekonečne vzácneho Syna. A povedal, že takto spoznáme Jeho lásku. „Ale Boh dokazuje svoju lásku k nám tým, že Kristus umrel za nás, keď sme boli ešte hriešni“ (Rímskym 5:8). A vieme, ako zomrel. Kristus zomrel namiesto nás. Nemôžeme zjemniť smrť Krista, ako keby to bol malý zlatý symbol, ktorý visí na našich krásnych krkoch.
A tak tu sú moje tri odpovede.
- Násilie v Sudcoch existuje, aby nám ukázalo, čo sa stane, keď rieka ľudského zla nie je zahatená občianskou autoritou.
- Márnosť a skazenosť stvorenstva existuje, aby nám dalo aspoň akú-takú predstavu o hrôze hriechu voči Bohu.
- Najnápadnejší násilný čin v dejinách existuje, aby nás spasil a ukázal nám lásku Božiu.
https://www.desiringgod.org/interviews/why-is-the-bible-so-violent