

Doktrína o hneve Božom zažíva ťažké chvíle. Akékoľvek zmienenie Božieho hnevu v dnešnom svete pobúri naše moderné cítenie. Je príliš znepokojujúce, ťažko znesiteľné.
Žijeme v dobe, keď sme sa my sami postavili do role sudcov a Boží charakter je spochybňovaný. „Ako môže byť peklo spravodlivé?“ „Prečo Boh nariadil Izraelitom, aby zničili Kanáncov?“ „Prečo sa zdá, že Boh sa neustále tak hnevá?“ „Boh nemôže nenávidieť, On len miluje!“
Skutočnosť, že tak veľa ľudí (vrátane kresťanov) bojuje s takýmito a mnohými podobnými otázkami, znamená, že viac ako kedy predtým je potrebné správne rozumieť doktríne Božieho hnevu. Je to potrebné ako motivácia pre náš kresťanský život, je to podnet pre správne uctievanie a je to aj jeden z nástrojov, ktorým môžeme konfrontovať výhrady proti kresťanstvu.
Tu je päť biblických právd o Božom hneve:
- Boží hnev je spravodlivý.
Pre mnohých sa stalo bežným tvrdenie, že Boh Starého zákona je takou morálnou príšerou, že nie je hodný uctievania.
Avšak pisatelia Biblie takýto problém vôbec nemali. V skutočnosti hovoria, že Boží hnev je v dokonalom súlade s Božou spravodlivosťou. Pavol píše: „Ale ty vo svojej zatvrdilosti a nekajúcnosti srdca zhromažďuješ si hnev, keď príde deň hnevu a zjaví sa spravodlivý Boží súd.“ (Rimanom 2:5). Boží hnev je teda priamo úmerný ľudskej hriešnosti.
Podobne hovorí Príslovie 24:12: „Ak povieš: “Nevedeli sme o tom,” Ten, kto skúma srdcia, Ten to pozoruje. Veď Ten, ktorý stráži tvoj život, Ten to vie, a odplatí človeku podľa toho, čo vykonal.“
J.I. Packer zhŕňa: „Boží hnev v Biblii nikdy nie je náladový, neviazaný, spôsobený podráždením, morálne nečestný, akým často ľudský hnev je. Namiesto toho je správnou a nevyhnutnou reakciou na objektívne morálne zlo.“ (Z knihy “Poznanie Boha”, “Knowing God”, strana 151.)
- Božieho hnevu sa treba báť.
Božieho hnevu sa treba báť, pretože “všetci zhrešili a nemajú Božiu slávu.” (Rimanom 3:23). Božieho hnevu sa treba báť, lebo sme spravodlivo odsúdení hriešnici, keď sme mimo Krista (Rimanom 5:1). Božieho hnevu sa treba báť, pretože je dostatočne mocný urobiť to, čo zasľúbil (Jerermiáš 32:17). Božieho hnevu sa treba báť, pretože Boh zasľúbil tým, ktorí sú mimo Krista, večný trest. (Matúš 25:46). Tento Boží hnev spočíva na každom, kto nie je skrytý v Kristovi (Ján 3:36).
- Boží hnev je v Starej aj Novej zmluve.
Dnes si mnohí bežne myslia, že Boh Starej zmluvy je podlý, tvrdý a hnevom naplnený, avšak Boh Novej zmluvy je láskavý, trpezlivý a milujúci. Ani jeden z týchto obrazov sa nezhoduje s učením Písma o Božom hneve.
V Starej aj Novej zmluve nachádzame veľmi znepokojujúce opisy Božieho hnevu. Tu je iba niekoľko príkladov:
“Hľa, víchor Hospodinov vyráža s hnevom; povíchrica sa ženie, zvíri sa na hlavu bezbožných.” Jeremiáš 30:23
“Hospodin je horlivým Bohom a pomstiteľom, pomstiteľom je Hospodin, plným prchkosti. Hospodin sa pomstí na svojich protivníkoch a drží hnev proti svojim nepriateľom.” Náhum 1:2
“Veď hnev Boží z neba zjavuje sa proti každej bezbožnosti a neprávosti ľudí, ktorí neprávosťou prekážajú pravde.” Rimanom 1:18
“Z úst Mu vychádza ostrý meč, aby ním bil národy. On ich bude spravovať železným prútom a sám bude tlačiť vínny list rozhorčeného hnevu vševládneho Boha.” Zjavenie Jána 19:15
- Boží hnev je Jeho láska, ktorá sa stretáva s hriechom.
Toto vyzerá ako protirečenie, ale vypočujte si ma:
Boh je láska a Boh koná všetky veci pre Svoju slávu (1. Jána 4:8; Rimanom 11:36). Svoju slávu miluje nadovšetko: A to je dobrá vec! Preto Boh vládne svetu takým spôsobom, ktorý Mu prinesie najviac slávy. To znamená, že Boh musí konať spravodlivo a súdiť hriech, inak by Boh nebol Bohom. Božia túžba po Jeho sláve motivuje Jeho hnev voči hriechu.
Nepochybne je Božia láska pre Jeho vlastnú slávu pre mnohých tou najvýraznejšou skutočnosťou a zlou správou pre hriešnikov. A preto je „strašné upadnúť do rúk živého Boha“. (Židom 10:31)
- Boží hnev je utíšený a naplnený na Kristovi.
Tu máme tú najlepšiu dobrú správu: „Ježiš Kristus prišiel na svet spasiť hriešnikov.“ (1. Timoteovi 1:15). Kvôli Kristovi môže Boh spravodlivo nazvať kajúcich a veriacich hriešnikov ospravedlnenými (Rimanom 3:26). Boh učinil to, čo sme my nemohli, a učinil to, čo sme si my nezaslúžili.
Charles Wesley naozaj jasal nad touto dobrou správou v slovách jednej zo svojich piesní (najprv po anglicky, potom po slovensky):
And can it be that I should gain
An interest in the Saviour’s blood?
Died he for me, who caused his pain!
For me, who him to death pursued?
Amazing love! How can it be
That thou, my God, shouldst die for me?
Preklad:
Je to možné, že som získal
podiel na krvi Spasiteľa?
Zomrel za mňa, ktorý som mu spôsobil bolesť!
Za mňa, ktorý ho dohnal k smrti!
Úžasná láska! Ako je to možné,
že ty, môj Bože, si za mňa zomrel?
Joseph Scheumann
Preložené z: https://www.desiringgod.org/articles/five-truths-about-the-wrath-of-god