

- Kríž je udalosť spojená s Trojicou
Kresťanská viera je jasne spojená s Trojicou a s tvarom kríža. Preto kríž musí zjavovať Trojicu. Boh Otec poslal Syna, aby zachránil svet. Syn sa podriadil Otcovej vôli. A Duch vykonáva dielo vykúpenia na nasledovníkoch Pána Ježiša Krista. Vykúpenie je predurčené Otcom (Efezským 1:3-5), vydobyté Synom (Efezským 1:7-10) a vykonané Duchom (Efezským 1:13-14). Boh nezadržal svojho Syna a Syn sa podriadil Otcovi. Napriek tomu Otec neobetuje Syna. Otec, Syn a Duch majú každý svoju vôľu. Obeť, ktorá bola jednoznačne dielom Syna, je tiež vôľou ostatných dvoch osôb.
- Kríž je stredobodom príbehu Písma
Biblia bez kríža je Biblia bez vyvrcholenia, Biblia bez konca, Biblia bez riešenia. Špirálu hriechu, ktorá začala v 3. kapitole 1. knihy Mojžišovej, bolo potrebné zastaviť. Smrť Pána Ježiša zastavuje špirálu točiacu sa smerom nadol. Pán Ježiš niesol na svojom tele hriech sveta a zaplatil cenu celého ľudstva. Na kríži povstáva nový Adam, Abrahám, Mojžiš, Dávid, aby vytvorili nové ľudstvo, rodinu a kráľovstvo. Preto Pavel nehovorí, že sa rozhodol poznať nič iné okrem vtelenia, vzkriesenia alebo nanebovstúpenia Pána Ježiša Krista, ale povedal, že sa rozhodol poznať nič iné okrem Pána Ježiša Krista, Toho ukrižovaného (1. Korinstkým 2:2). Múdrosť sa nachádza nie za krížom, nie nad krížom, nie pod krížom, ale na kríži.
- Kríž dáva novú definíciu moci v Božom kráľovstve
Prehlásenie Pána Ježiša, že prichádza Božie kráľovstvo (Marek 1:15), je presvedčivo zjavené v tom, čo učinil Kristus na kríži. Písmo hovorí o tom, že Boh ustanoví svoje kráľovstvo na tejto zemi. Dal Adamovi a Eve úlohu, aby vládli a panovali nad touto zemou ako Jeho zástupcovia, ale oni sa pokúsili uchvátiť moc pre seba (1. Mojžišova 3:5). V skutočnosti všetky ich deti robia to isté. Babylon je mesto, ktoré sa stavia proti vláde Boha. Pán Ježiš prichádza ako skutočný Syn a dáva novú definíciu moci tým, že cez slabosť ukazuje silu. Nevyužíva svoju moc pre seba ako Adam, ale vyprázdni sám seba (Filipským 2:5-6). Stáva sa služobníkom všetkých a preto je vyvýšený ako Panovník všetkých (Filipským 2:9-11).
Kríž nie je iba miesto, kde bolo zaplatené za naše hriechy, kde bol diabol porazený.
Kríž je centrom celého kresťanstva.
- Kríž uvádza Novú zmluvu
Pán Ježiš pri poslednej večeri vysvetľuje, že svojou smrťou prináša Novú zmluvu. Toto nové spoločenstvo sa vytvára Jeho telom a Jeho krvou. Rovnako ako keď Izrael vošiel do zmluvy s Jahvem, bol pokropený krvou, tak aj učeníci sú členmi nového spoločenstva tým, že Pán Ježiš vylial svoju krv. Novozmluvné spoločenstvo má teraz Tóru vyrytú do svojho srdca a všetci poznajú Pána cez dar Ducha (Jeremiáš 31:33-34).
- Kríž víťazí nad hriechom a smrťou
Kríž ruší záznam dlhov napísaný proti ľudstvu (Kolosenským 2:14). Pán Ježiš niesol na kríži na svojom tele naše hriechy, aby sme mohli zomrieť hriechu a smrti (1. Petra 2:24). Prekliatie hriechu a smrti bolo položené na Pána Ježiša, aby sme mohli získať Abrahámove požehnania (Galatským 3:13). Je dôležité porozumieť krížu a vzkrieseniu ako samostatnej udalosti, pretože cez Kristovu smrť a Jeho vzkriesenie je smrť pohltená vo víťazstvo (1. Korinstkým 15:54-55).
- Kríž porazil diabla
Kristus na kríži nielenže porazil hriech a smrť, ale porazil aj duchovné mocnosti temnoty. Na Golgote nastala vesmírna erupcia: Novo-zjavená moc vstúpila do sveta a stará démonská sila bola porazená omnoho silnejšou. Na kríži odzbrojil kniežatstvá a vrchnosti, verejne ich pohanil a zvíťazil nad nimi (Kolosenským 2:15). Keď bol Pán Ježiš vzkriesený zo smrti, posadil sa v nebeských oblastiach po pravici Boha Otca, nad všetky kniežatstvá, mocnosti a moci (Efezským 2:20-21).
- Kríž je zástupným dielom
Kríž sa udial je pre nás, namiesto nás, v našom mene. On položil svoj život za svoje ovce (Ján 10:15). Je naším obetným Baránkom: „Hľa, baránok Boží, ktorý sníma hriech sveta.“ (Ján 1:29). Práve tak ako keď Abrahám pozdvihol svoje oči a uvidel baránka, aby ho obetoval ako zápalnú obeť namiesto svojho syna Izáka (1. Mojžišova 22:13), tak aj my sa dívame hore a vidíme Pána Ježiša Krista na našom mieste. Stal sa za nás prekliatím (Galatským 3:13), čo znamená, že zaujal miesto zotročených, vzbúrencov, modloslužobníkov a vrahov. Ak je cieľom víťazstvo nad duchovnými silami, tak zástupná obeť predstavuje základ pre toto víťazstvo (Galatským 1:4). „Kríž predstavuje nielen veľkú výmenu zástupného zmierenia, ale aj veľkú premenu, eschatologický obrat vekov.“
- Kríž je pre svet bláznovstvom
V televíznom vysielaní PBS povedal moderátor: „Kresťanstvo je jediné veľké náboženstvo, ktorého stredobodom je utrpenie a poníženie Boha.“ A Pavel tvrdí, že toto posolstvo o ukrižovanom Kristovi sa stane Židom pohoršením a pohanom bláznovstvom (1. Korintským 1:23). Nie je to v podstate príťažlivé posolstvo, až kým sa na to nepozrieme duchovným pohľadom. Svet sa díva na kríž a vidí slabosť, nezmyselnosť, nenávisť a odpor. V prvých desaťročiach kresťanského hnutia bolo pohoršenie kríža jeho najviditeľnejšou vecou. Nebola to iba smrť Mesiáša ale spôsob Jeho smrti, ktoré boli pohoršením.
- Kríž prináša pokoj, zmierenie a jednotu
Na základe kríža môže celý svet dôjsť k zmiereniu s Otcom. Pokoj, ktorý svet hľadá, a jednotu medzi sebou možno nájsť jedine v tej vzácnej krvi: „ On je náš pokoj, On, ktorý oboch (veriacich Židov a veriacich pohanov) spojil v jedno a zboril priehradný múr, keď na svojom tele zahladil to nepriateľstvo“ (Efezským 2:14). Zmierenie pre svet, pokoj, šalom a jednota prichádza jedine cez krv kríža (Kolosenským 1:20). Nebyť prikrytým krvou znamená nemať žiaden pokoj.
- Kríž je pochodňou pre kresťanov
Po tom, ako Pán Ježiš vysvetlil svojim učeníkom, že musí trpieť, im povedal: „Ak niekto chce prísť za mnou, nech zaprie seba samého, vezme svoj kríž na seba a nasleduje ma!“ (Matúš 16:24). Pavel na tomto kríži postavil svoju službu, v ktorej sa stáva vôňou smrti, zatiaľ čo je vedený do víťazstva (2. Korintským 2:14-17). Dokonca hovorí, že je ukrižovaný spolu s Kristom (Galatským 2:20). Pavel nabáda nové spoločenstvo vo Filipis, aby mali Kristovu myseľ (Filipským 2:5), ktorú definuje pokora Pána Ježiša na kríži (Filipským 2:8). Kríž nie je iba miestom, kde sa zaplatilo za náš hriech a kde bol porazený diabol. Kríž je stredobodom kresťanstva. Ako povedal Rutledge: „Ukrižovanie predstavuje skúšobný kameň pravosti nášho kresťanstva. Niečo jedinečné, podľa čoho dostáva všetko ostatné svoj význam.“
Patrick Schreiner
Preložené z: https://www.crossway.org/articles/10-things-you-should-know-about-the-cross/