

Anjeli neexistovali vždy. Početné biblické pasáže potvrdzujú, že Boh na počiatku stvoril všetkých anjelov. Jób sa zmieňuje o anjelských chóroch napĺňajúcich nebesia chválou Boha v udalosti stvorenia „vtedy, keď ranné hviezdy zvučne plesali a jasali všetci nebešťania“ (Jób 38:7). Hoci sú to duchovné bytosti, anjeli sa líšia od Trojjediného Boha a nie sú tu od večnosti. Jasný rozdiel nachádzame v Nehemiášovi 9:6 medzi Bohom neba a Jeho stvorením: „Ty si jediný, Hospodine, Ty si stvoril nebesá, nebesá nebies a ich všetky voje … Tebe sa klaňajú i voje nebies.“ Tomáš Akvinský (1225-1274), nazývaný tiež „anjelský učiteľ“, sa vo svojich dielach zaoberá pevným založením stvorenia a existencie anjelov. Podľa Tomáša Akvinského, jedným z Božích zámerov v diele stvorenia je tiež ukázať Jeho vlastnú slávu. Preto je aj dokonalosť vesmíru odrazom Božej vnútornej dokonalosti. Tomáš Akvinský tvrdí, že keďže Boh má dokonalú inteligenciu, musia v Jeho stvorení byť aj stvorenia, ktoré sú tiež inteligentné. Verí, že anjeli prispievajú k Božej sláve a nesú Božiu podobu vo svojich činnostiach ako aj vo svojej podstate.
Raný cirkevný otec Augustín (354-430) zdôrazňuje, že príbeh stvorenia odhalený v Genesis nespomína priamo stvorenie anjelov a je v skutočnosti prekvapujúco ticho ohľadom tejto témy, pričom sa zaoberá viac stvorením iných Božích stvorení. Pre Augustína bolo stvorenie anjelov skôr textovou a teologickou špekuláciou. Naráža na stvorenie anjelov, keď skúma úvodné kapitoly knihy Genesis a premýšľa, že stvorenie „neba“ v Genesis 1:1 otvára stvorenie duchovných vecí ex nihilo (z ničoho – pozn. prekl.), zatiaľ čo stvorenie „svetla“ v Genesis 1:3 slúži ako čas, v ktorom tieto nebeské stvorenia prichádzajú na svetlo a začínajú slúžiť Bohu. V rámci svojej diskusie Augustín opatrne poukazuje na to, že síce príbeh stvorenia v Genesis nezmieňuje priamo stvorenie anjelov, dokážeme si predstaviť, že Boh stvoril anjelov pred stvorením kozmu – alebo že anjeli boli stvorení v tandeme s upevnením kozmu. Pre Augustína zostáva najdôležitejším prvkom to, že anjeli musia byť chápaní spôsobom, ktorý ich úplne odlišuje od večného Trojjediného Boha.
Pisatelia Novej zmluvy taktiež potvrdzujú stvorenie anjelov. Napríklad v Kolosenským 1:16 Pavel tvrdí: „lebo v Ňom bolo stvorené všetko, čo je na nebesiach aj na zemi, viditeľné aj neviditeľné: tróny, panstvá, kniežatstvá, mocnárstva, všetko je stvorené skrze Neho a pre Neho.“ Bližšie skúmanie Písma ukazuje, že anjeli sú stvorení Bohom a odvodzujú svoje bytie od Neho ako svojho zvrchovaného Stvoriteľa.
Navyše, Boh pevne zadal počet anjelov v presnom okamihu ich stvorenia (Nehemiáš 9:6). Inými slovami, Boh netvorí anjelov nepretržite, ale ich existencia a počet bol pevne daný na začiatku. Písmo nikde nenaznačuje presný počet anjelov, ktorí boli stvorení, ale často odkazuje na nespočetné množstvo zástupov. Na hore Sinaj Boh „prišiel z myriád svätých“ (Deuteronomium 33:2, Roháčkov preklad). V Žalme 68:18 žalmista hovorí, že „Vozov Božích je dvadsať tisíc, tisíce tisícov“ (Roháčkov preklad). Keď veriaci vstúpia do prítomnosti Boha v uctievaní, vstúpujú do prítomnosti „k myriadám anjelov“ (Židom 12:22, Roháčkov preklad). Ján líči: „Potom som videl a počul hlas mnohých anjelov okolo trónu, bytostí a starších. Ich počet bol myriady myriád a tisíce tisícov“ (Zjavenie Jána 5:11). Bezohľadu na ich množstvo si môžeme byť istí, že Boh stvoril taký počet anjelov, ktorý bol potrebný na to, aby plnil Jeho vôľu a aby vzdal vhodnú slávu svojmu Stvoriteľovi.
Anjeli nie sú ľuďmi
Zatiaľ čo Biblia prehlasuje Bohom stvorených anjelov, takisto trvá na tom, že neexistujú takým istým spôsobom, akým existujú ľudia. Napríklad, narozdiel od ľudí, Boh stvoril anjelov, ktorí sa medzi sebou nemôžu množiť alebo zomrieť. Autor listu Židom mieni, že všetci anjeli sú „duchovia“ – „ Či nie sú všetci služobnými duchmi…?“ (Židom 1:14). Keď sa Pán Ježiš zjavil svojim učeníkom po zmŕtvychvstaní a pred nanebovstúpením, priznáva, že „duch nemá kosti a mäso“ ako má On (Lukáš 24:39). V Biblii anjeli nie sú zvyčajne viditeľní pre ľudí, kým ich Boh neodhalí (viď Numeri 22:31, 2. kráľov 6:17, Lukáš 2:13). Avšak z času na čas dostali anjeli ľudskú podobu a zjavili sa rozličným ľuďom v Písme. Anjel povedal žene pri prázdnom Ježišovom hrobe: „Vy sa nebojte, lebo viem, že hľadáte Ježiša, toho ukrižovaného! Niet Ho tu, lebo vstal“ (Matúš 28:5-6). Pán Ježiš nás poučuje, že anjeli sa nesobášia, keďže v budúcom zmŕtvychvstaní ľudia „sa ani neženia ani nevydávajú, ale sú ako anjeli Boží v nebi“ (Matúš 22:30).
Anjeli sú mocní
Anjelská moc je jasne viditeľná ako v Starej tak aj Novej zmluve. V Žalme 103:20 sú anjeli identifikovaní ako „silní hrdinovia“ (Roháčkov preklad). V Efezským 1:21 sú anjeli definovaní ako „mocnosti“, pokým v Kolosenským 1:16 ako „mocnárstva“. V Starej zmluve anjeli zachraňovali ľudí, ničili mestá, pustošili armády a dokonca aj spôsobovali slepotu. V 2. Samuelovej 24:10-17 anjeli zahubili sedemdesiat tisíc mužov v Jeruzaleme. Svätí anjeli sa takisto objavujú neustále v boji s padlými anjelmi (démonmi) v „nebesiach“ (Daniel 10:13.20-21). Naprieč Novou zmluvou zohrávajú anjeli dôležitú úlohu. Anjel odvalil kameň od vstupu do Ježišovej hrobky (Matúš 28:2, Marek 16:34) a oslobodil Petra z väzenia (Skutky apoštolov 12:20-23). Herodes bol ranený anjelom a žrali ho červy (Skutky apoštolov 12:20-23). Pavel sa o anjeloch zmieňoval ako o „moci“ (2. Tesalonickým 1:7) a Peter ich popisuje, že sú „v sile a moci väčší“ než ľudia (2. Petrov 2:11). V Zjavení Jána uplatňujú anjeli moc nad prírodou (Zjavenie Jána 7:1-3). Anjeli natrvalo vysťahujú Satana a jeho anjelov z nebies (Zjavenie 12:7-9). Anjel zviazal a uväznil Satana (Zjavenie Jána 20:1-3).
Anjeli nemajú byť uctievaní
„Uctievanie anjelov“ bolo jednou z falošných doktrín, ktoré sa vyučovali v Kolosách (Kolosenským 2:18). V Zjavení Jána varuje anjel Jána, aby ho neuctieval: „Pozri, nie tak! Som spoluslužobníkom tvojím i tvojich bratov, ktorí majú svedectvo Ježišovo. Bohu sa klaňaj!“ (Zjavenie Jána 19:10). Navyše, nikdy sa nesmieme modliť k anjelom. Iba Boh môže odpovedať na modlitby. Pavel nás varuje proti zmýšľaniu, že akýkoľvek iný „prostredník“ môže prísť medzi nás a Boha, „jeden je totiž Boh, jeden aj Prostredník medzi Bohom a ľuďmi, človek Ježiš Kristus“ (1. Timoteovi 2:5). Ak by sme sa modlili k anjelom, nepriamo by sme im dali rovnosť s Bohom. V Písme nie sú žiadne príklady kohokoľvek, kto by sa modlil k anjelovi alebo prosil anjela o pomoc. Ba čo viac, Písmo neposkytuje nijaký rozkaz, aby sme sa zháňali po zjavení anjelov. Zjavujú sa bez vyhľadávania. Ak by sme hľadali takéto zjavenia, znamenalo by to nezdravú zvedavosť alebo túžbu po nejakom veľkolepom zážitku než po láske k Bohu a odovzdanosti pre Neho a Jeho dielo. Hoci sa v Písme anjeli zjavujú ľuďom v rozličných dobách, ľudia takéto zjavenia očividne nikdy nevyhľadávali. Naša úloha je hovoriť priamo s Bohom, ktorý je sám osebe Veliteľom všetkých anjelských síl. Avšak nezdá sa, že by bolo zlé, ak by sme prosili Boha, aby splnil Svoj sľub zo žalmu 91:11 a poslal anjelov, ktorí by nás chránili v časoch núdze.
Dustin Benge
Preložené z: https://www.reformandamin.org/articles1/2019/4/15/what-does-the-bible-say-about-angels