Predstavte si, že ste sudcom. Vašou úlohou je zastávať zákon, dodržiavať ho, vynucovať poslušnosť a spravodlivo trestať tých, ktorí ho porušujú. Je to jediný štandard, ktorého sa musíte neoblomne držať. Jedného dňa sa pred vás postaví zlý skazený vrah. Dôkazy proti nemu sú neoblomné. Niet žiadnych pochýb o jeho vine, dokonca sa ku svojmu trestnému činu priznal. Priznal všetko, čo urobil, a žiada odpustenie. A navzdory tomu, čo prikazuje zákon, navzdory vašej povinnosti by ste tohto vraha pustili a odpustili mu všetky jeho previnenia voči zákonu. Predstava takéhoto sudcu by v každom z nás vyvolala určite zdesenie.
Ale presne toto pre nás vykonal náš najvyšší Sudca. Navzdory Jeho jasnému zákonu, navzdory ohromným dôkazom našej hriešnosti a viny bol ochotný nás obmyť od tejto viny a oslobodil nás od trestu, ktorý nám právom patril. Ako toto dokázal urobiť tak, aby zároveň neporušil svoj zákon a neukázal sa ako nespravodlivý?
Pavel nám dáva veľkolepú odpoveď na túto otázku v 2. liste Korintským 5:21, kde použitím 15 gréckych slov sumarizuje celú podstatu evanjelia a Ježišovej zástupnej obete. Pavel píše: „Toho, ktorý nepoznal hriech, urobil hriechom za nás, aby sme my boli v Ňom spravodlivosťou pred Bohom.“ Toto je doktrína zástupnej obete a zároveň je to aj odpoveď na otázku: Ako môže byť Boh spravodlivý Sudca a zároveň aj milostivý Záchranca?
Boh „Toho, ktorý nepoznal hriech“ (toto je odkaz jedine na Ježiša Krista) „urobil hriechom za nás.“ Ako tu môžeme vidieť, Písmo jasne hovorí o Kristovej dokonalej bezhriešnosti. Pisateľ listu Židom Ho nazýva „svätým, nevinným, nepoškvrneným“ (Židom 7:26). Pontský Pilát, ktorý mal jedinečnú možnosť na to, aby našiel na Ježišovom charaktere nejakú chybu, sám vyhlásil: „Nenachádzam na Ňom vinu“ (Ján 19:6). Dokonca sám Otec poukazuje na bezhriešnosť svojho Syna slovami: „Toto je môj milovaný Syn, v ktorom sa mi zaľúbilo“ (Matúš 3:17). Tohto dokonale čistého a bezhriešneho Syna Boh „urobil hriechom za nás“ (2. Korintským 5:21).
Veľký pozor si však musíme dať pri chápaní slovného spojenia „urobil hriechom“. Mnoho kazateľov, napríklad z Hnutia viery, učí, že Pavol nám chce týmto veršom povedať to, že Ježiš sa na kríži stal skutočným hriešnikom, akým sme my. Hovoria tiež, že hriech donútil Ježiša zostúpiť na 3 dni do pekla a po dostatočnom utrpení v pekle bol pomocou vzkriesenia oslobodený. Toto je úplne nezmyselnou herézou. Efezským 5. kapitola nám jasne hovorí o tom, že nepoškvrnený Ježiš sa dobrovoľne obetoval za svoju cirkev (Efezským 5:25-27).
Čo teda myslel Pavel tým, keď hovorí, že Boh urobil Krista „hriechom za nás“? Znamená to, že Boh s Ním zaobchádzal tak, ako keby bol hriešnikom. Dokonca jednal s Ním ešte horšie, pretože Boh vylial na Neho všetok svoj hnev za všetky hriechy všetkých ľudí, ktorí kedy v Neho uverili a uveria. Ako spravodlivý Sudca nemal inú možnosť. Spravodlivý Boh musel hriech nejakým spôsobom potrestať. Vylial všetok trest na svojho Syna, aby mohol udeliť milosť svojmu vyvolenému ľudu. A Jeho spravodlivosť vyžadovala to, aby bol potrestaný každý jeden hriech, ktorý bol a bude spáchaný, potrestaný buď vo večnom ohni alebo v Kristovi na kríži.
Už len myšlienka na to, že Boh jednal s Ježišom na kríži tak, ako keby žil náš život, a potrestal ho za všetky hriechy, ktoré sme kedy spáchali, aby bola uspokojená Jeho spravodlivosť, je nesmierne pokorujúcou myšlienkou. A čo je ešte viac pokorujúcejšie, je skutočnosť, že toto všetko Ježiš skutočne vykonal dobrovoľne a z lásky ku svojej cirkvi.
Všetok Boží hnev, mučenie a trest, všetko to bolo vyliate na Krista, keď zomrel namiesto nás. Toto je dychberúca skutočnosť, keď si predstavíme, že Ježiš visel na kríži iba tri hodiny. V takto krátkom časovom intervale Kristus zaplatil za hriechy každého, koho Boh zmieril a zmieri so sebou. V priebehu týchto niekoľkých hodín Kristus „niesol hriechy mnohých“ (Židom 9:28). „Ale On bol prebodnutý pre naše priestupky, umučený pre naše neprávosti. On znášal trest za náš pokoj, jeho jazvami sa nám dostalo uzdravenia“ (Izaiáš 53:5). 1. list Petra 2:24 to zhrňuje slovami: „Na vlastnom tele vyniesol naše hriechy na drevo, aby sme odumreli hriechom a žili spravodlivosti. Jeho krvavé rany vás uzdravili.“ Skrze svoje utrpenie nám Kristus zabezpečil odpustenie. Skrze svoju obeť nám uvoľnil cestu k zmiereniu s Bohom. On je naším Vykupiteľom, Pánom a Baránkom.
Pavel v 2. liste Korintským nehovorí len o tom, že Boh urobil Krista hriechom za nás, ale pokračuje ďalej slovami: „…aby sme my boli v Ňom spravodlivosťou pred Bohom“ (2. Korintským 5:21). Takže Boh nielenže pripísal naše hriechy Kristovi, ale ešte k tomu pripísal Kristovu spravodlivosť nám. Boh jednal s Kristom ako keby bol hriešnikom, hoci ním nebol, a s nami jedná, ako keby sme boli spravodliví, hoci nimi nie sme. Poviem to ešte osobnejšie: Boh jednal s Kristom na kríži tak, ako keby On žil môj život, aby so mnou mohol jednať tak, ako keby som žil Ježišov život. Toto je tá nádherná sláva evanjelia. Boh nás vidí ako prikrytých spravodlivosťou Jeho Syna, nášho Pána Ježiša Krista.
Mnoho ľudí, vrátane mnohých odborníkov na Bibliu, sa čuduje, prečo musel Kristus žiť v ponížení na zemi celých 33 rokov. Prečo Boh jednoducho neposlal svojho Syna na zem len na víkend, aby bol ukrižovaný v piatok a v nedeľu vstal z mŕtvych? Prečo to nestačilo? Prečo musel prejsť všetkými štádiami života, napriek tomu, že väčšinu života prežil v skrytosti?
Odpoveď nájdeme v liste Židom, kde autor píše: „Veď nemáme Veľkňaza, ktorý by nemohol cítiť s našimi slabosťami, ale máme Veľkňaza, podobne pokúšaného vo všetkom, ale bez hriechu.“ (Židom 4:15). Kristus musel žiť úplný život tu na zemi, aby spravodlivo naplnil zákon do poslednej bodky a aby táto Jeho dokonalá spravodlivosť mohla byť pripísaná nám, veriacim v Jeho meno. Aj v tomto skutku môžeme vidieť Božiu dokonalosť, ktorá je ohromujúca. Keď sa Boh pozrel na kríž, videl tam nás. Keď sa však teraz pozerá na nás, vidí v nás svojho Syna. Náš Pán nebol len potrestaný za naše hriechy, ale On žil dokonale svätý život, ktorý nám je pripísaný jedine vierou. A preto sa aj dnes môžeme postaviť pred Boha úplne ospravedlnení vďaka spravodlivosti nášho Vykupiteľa.
Preložené z: https://www.ligonier.org/blog/god-just-judge-and-merciful-justifier/