Rok 2017 je rokom Martina Luthera alebo by aspoň mal byť. Pred približne 500 rokmi, 31. októbra 1517, pribil Luther 95 téz na dvere Wittenbergského kostola.
Napriek tomu sa ešte v tejto chvíli Luther nestal plnohodnotným protestantom. Trvalo mu to asi 8 rokov (1513-1521) kým sa dopracoval k dôkladnému pochopeniu evanjelia.
Si zvedavý, čo si Martin Luther čítal počas tohto zlomového momentu svojho života? Možno som divný, ale myslím si, že by ešte niekoho mohlo zaujímať, čo si Luther čítal počas svojho pomalého ale zato vytrvalého prechodu zo stredovekej cirkvi do sveta reformácie.
Pamätaj, že Lutherovým cieľom nebolo založenie úplne novej cirkvi. Jeho cieľom bolo cirkev reformovať a vyzvať ju do pokánia a viery skrze dodržiavanie Božieho slova.
Tu je zoznam štyroch kníh, ktoré prinútili Luthera spochybniť jeho dovtedajšiu vieru:
- Žalmy
Luther trávil čas študovaním a kázaním z knihy Žalmov v Biblii. Začal si uvedomovať, čo Biblia učí ohľadom našej hriešnosti. My nie sme vo všeobecnosti hriešni. My sme úplne hriešni. To boli Lutherove začiatky toho, čo by neskorší teológovia označili ako “úplná skazenosť“. Mysleli tým, že sme hriešni v našich myšlienkach, slovách a skutkoch.
- List Rímskym
Luther vyučoval z Pavlovho listu Rímskym. Prišiel k veršu z Rímskym 1:17: „V evanjeliu sa zjavuje sa Božia spravodlivosť z viery pre vieru, ako je napísané: Spravodlivý bude žiť z viery.“ Posledná časť tohto verša je priama citácia zo starozmluvného Abakuka 2:4.
Luther si začal uvedomovať, čo si dovtedy nevšimol. Začal si uvedomovať doktrínu pripísania, teda že sme pred Bohom prehlásení za spravodlivých nie na základe vlastnej spravodlivosti ale na základe spravodlivosti niekoho iného.
Pochopil, že Božia spravodlivosť, z ktorej bol ako kňaz tak vydesený (pretože mu poukazovala na to, že je nesvätý a nehodný), bola spravodlivosť, ktorú vlastnil Boh a ktorá ho robí svätým a hodným. Toto spravodlivé postavenie dáva Boh skrze samotnú vieru. Je to spravodlivosť, ktorá je prijímaná ako dar, nie ako zásluha.
- List Galatským
Až keď začal Luther vyučovať z listu Galatským, uvedomil si, že viera nás neospravedlňuje pred Bohom. Viera je len prostriedkom, ktorý si Boh používa k ospravedlneniu. Viera je nástrojom, ktorým objímame Ježiša Krista ponúkajúceho sa nám v evanjeliu. Viera je, ako John Murry raz povedal, “extrospektíva“: Hľadí dovonka, nie dovnútra, aby objala Boha, ktorý sa nám dáva sám. Inými slovami, viera je iba prázdnou rukou. Pôsobí ospravedlnenie, pretože uchopuje Ježiša Krista, ktorý ospravedlňuje (Rim 3:26).
- List Židom
Poslednou knihou, ktorá zmenila stredovekého kňaza na skutočného reformátora, bol list Židom. Luther začal úplne odlišne vnímať vzťah medzi Novou a Starou zmluvou. Uvedomil si, že zákon nie je len Stará zmluva a evanjelium Nová zmluva, ale že evanjelium môže byť pochopené a kázané skrze Novú aj Starú zmluvu. Rovnaký Ježiš a rovnaké evanjelium bolo zdarma ponúkané Židom aj pohanom v celej Biblii. Zaiste tu existoval rozdiel v plnosti a rozšírenosti zvestovania správy do celého sveta v porovnaní s jej ohlasovaním iba v Izraeli a blízkom okolí, avšak evanjelium bolo napriek tomu kázané aj predtým!
Skrátka, čítanie a študovanie si Biblie bolo to, čo v konečnom dôsledku spravilo z Martina Luthera “protestantom“ voči stredovekej rímskej Cirkvi. Luther bol presvedčený, že Biblia je hodnou načúvania. Tento rok oslavujeme výročie “obnovy jasného svetla evanjelia“. Jedine Bohu buď sláva: Soli Deo Gloria.
Nicholas Davis
Preložené z: https://cccdiscover.com/4-books-that-made-a-priest-leave-the-church/