Odpoveď na túto otázku je „áno,“ ale pred tým, ako vysvetlím, prečo je to tak, by som chcel krátko vysvetliť termíny „znovuzrodenie“ a „obrátenie“.
Znovuzrodenie znamená, že niekto sa narodil znovu alebo narodil zhora (Ján 3:3.5.7-8). Nové narodenie je Božím dielom, pretože všetci, ktorí sú narodení znovu, sú „narodení z Ducha“ (Ján 3:8). Alebo ako hovorí 1. list Petra 1:3, je to Boh, ktorý „nás znovuzrodil pre živú nádej“ (1. Petra 1:3). Prostriedok, ktorý Boh používa, aby nám zabezpečil nový život, je evanjelium, pretože veriaci „boli živým a večným slovom Božím znovuzrodení nie z porušiteľného, ale z neporušiteľného semena cez živé ožie slovo, ktoré zostáva naveky“ (1. Petra 1:23, Jakub 1:18). Znovruzrodenie znamená nadprirodzené narodenie. Tak ako nemôžeme nič urobiť pre to, aby sme sa narodili telesne, – jednoducho sa nám to stane, – takisto nemôžeme nič urobiť pre to, aby sme spôsobili naše duchovné narodenie.
Znovuzrodenie nastane, keď sa hriešnici v pokání a viere obrátia k Bohu pre spasenie. Pavol opisuje znovuzrodenie Tesaloničanov v 1. liste Tesalonickým 1:9: „Avšak oni sami rozprávajú o nás, ako sme prišli k vám a ako ste sa obrátili od modiel k Bohu, aby ste slúžili živému a pravému Bohu.“ Hriešnici sa obrátia, keď činia pokánie zo svojich hriechov a otočia sa vo viere k Pánovi Ježišovi Kristovi, a veria, že im odpustil ich hriechy svojím zástupným dielom.
Pavol tvrdí, že neveriaci „sú mŕtvi pre svoje vlastné prestúpenie a hriechy“ (Efezským 2:1.5). Panuje nad nimi svet, telesnosť a diabol (Efezským 2:2-3). Každý sa rodí na tento svet ako Adamov syn alebo Adamova dcéra (Rimanom 5:12). Preto všetci ľudia prichádzajú na tento svet ako otroci hriechu (Rimanom 6:6.17.20). Ich mysle sú v otroctve zlého a preto nemajú žiaden sklon ani prianie robiť to, čo je správne, alebo sa obrátiť k Pánovi Ježišovi Kristovi. Ale Boh svojou úžasnou milosťou „obživil nás spolu s Kristom“ (Efezským 2:5). Takýmto spôsobom Pavel hovorí o tom, že Boh znovuzrodil svoj ľud (Títovi 3:5). Vdýchol do nás život vtedy, keď tam predtým žiaden život nebol. Dôsledkom tohto nového života je viera, pretože viera je tiež „dar Boží“ (Efezským 2:8).
Niektoré verše z 1. listu Jána poukazujú na to, že znovuzrodenie predchádza vieru. Sú to nasledujúce verše: „Ak viete, že je spravodlivý, vedzte, že aj každý, kto činí spravodlivosť, narodil sa z neho.“ (1. Jána 2:29). „Ktokoľvek sa z Boha narodil, nepácha hriech, lebo jeho semeno zostáva v ňom a nemôže hrešiť, pretože sa narodil z Boha.“ (1. Jána 3:9). „Milovaní, milujme sa, pretože láska je z Boha, a každý, kto miluje, z Boha sa narodil a pozná Boha.“ (1. Jána 4:7). „Každý, kto verí, že Ježiš je Kristus, narodil sa z Boha, a každý, kto miluje rodiča, miluje aj toho, kto sa z neho narodil.“ (1. Jána 5:1).
Pri týchto veršoch si môžeme všimnúť dve veci:
- Po prvé, v každom prípade je sloveso „narodiť sa“ (ginomai) v perfekte (dokonavý minulý čas) (gegennetai), čo znamená, že to predchádzalo tomu, čo činí človek: žije spravodlivo, vyhýba sa hriechu, miluje, alebo verí.
- Po druhé, žiaden evanjelikál by nepovedal, že pred tým, ako sme znovuzrodení, musíme konať spravodlivosť, pretože takýto pohľad by vyučoval o skutkoch spravodlivosti. Ani by sme nepovedali, že najprv sa musíme vyhýbať hriechu a potom sme narodení z Boha, pretože takýto pohľad by predpokladal, že skutky človeka spôsobujú, že sme narodení z Boha. Ani by sme nepovedali, že najprv preukážeme Bohu veľkú lásku a potom On spôsobí, že sa znovuzrodíme. Nie. Je jasné, že spravodlivé konanie, vyhýbanie sa hriechu a láska sú všetko ovocie nového narodenia. Ale ak je to tak, tak musíme vykladať 1. Jána 5:1 týmto spôsobom, pretože štruktúra tohto verša je tá istá ako vo veršoch o činení spravodlivosti (1. Jána 2:29), vyhýbaní sa hriechu (1. Jána 3:9) a milovaní Boha (1. Jána 4:7). A na základe toho 1. Jána 5:1 učí, že najprv nám Boh dáva nový život, a dôsledkom toho uveríme, že Pán Ježiš je Kristus.
Tú istú pravdu vidíme v Skutkoch apoštolov 16:14: Najprv Boh otvoril Lýdii srdce a dôsledkom toho je, že sa zaujíma o evanjelium, ktoré Pavel hlása a uverí mu. Podobne nikto nemôže uveriť v Pána Ježiša, kým Boh nepracuje v jeho srdci, aby ho k viere v Krista pritiahol (Ján 6:44). Ale všetci tí, ktorých Otec pritiahol alebo ktorých dal Synovi, istotne vložia svoju vieru v Pána Ježiša (Ján 6:37).
Boh nás znovuzrodzuje a my na základe tohto znovuzrodenia potom uveríme: teda znovuzrodenie predchádza nášmu obráteniu. Preto vzdávame pre naše obrátenie a vieru všetku slávu jedine Bohu, pretože naše spasenie a celé obrátenie sa k Nemu je plne prácou Jeho úžasnej milosti.
Dr. Thomas Schreiner
Preložené z: https://www.9marks.org/article/does-regeneration-necessarily-precede-conversion/