Niekedy sa stáva, že sa ma niekto opýta, či môžu ženy slúžiť v zbore. Moja odpoveď je vždy: „Áno, samozrejme! Každý veriaci je povolaný k tomu, aby slúžil druhému.“
Moja odpoveď by však bola iná, keby bola otázka položená presnejšie: „Existuje nejaká služba v zbore, ktorú nemôže vykonávať žena?“ Nová zmluva nám dáva jasnú odpoveď na túto otázku: Ženy nemôžu slúžiť ako kazateľky alebo ako staršie v zboroch.
Pavlov zákaz v 1. liste Timoteovi 2:12
Jedným zo základných textov, ktorý hovorí o tom, že ženy nemajú slúžiť ako kazateľky, je 1. list Timoteovi 2:11-15. Vo verši 12 čítame: „Žene však nedovoľujem učiť, ani vládnuť nad mužom, ale nech si počína v tichosti.“ V tomto verši Pavel zakazuje ženám zapájanie do dvoch druhov aktivít, ktoré chrakterizujú kazateľskú službu: vyučovanie a vedenie. Takže Pavel v tomto verši zakazuje ženám, aby vyučovali a viedli mužov v zbore.
Platí tento zákaz ešte aj dnes?
Avšak platí tento príkaz, ktorý zakazuje ženám učiť a viesť mužov, ešte aj dnes? Mnohí v dnešnej dobe tvrdia, že Pavlov zákaz platil iba v tom období, pretože v tom čase boli ženy nevzdelané a preto nevedeli správne viesť mužov. Iní argumentujú tým, že ženy boli v tej dobe zodpovedné za falošné učenie, ktoré sa šírilo v zbore, do ktorého bol tento Pavlov list adresovaný (Efez). Z týchto argumentov by teda vyplývalo, že Pavol súhlasí, aby ženy slúžili ako kazateľky pod podmienkou, že budú vzdelané a budú šíriť zdravé učenie.
Tento zákaz má svoj základ v stvorení, nie v kultúre
Tieto pokusy relativizovať Pavlov zákaz sú odsúdené na neúspech. Pavel by mohol jednoducho napísať: „Neželám si, aby ženy vyučovali alebo viedli mužov, pretože sú nevzdelané“ alebo „neželám si, aby ženy vyučovali alebo viedli mužov, ak šíria falošné učenie.“ Pozrime sa však na 13. verš v 1. knihe Timoteovi v 2. kapitole, kde Pavol popisuje dôvod tohto zákazu: „Adam bol totiž stvorený ako prvý, potom Eva.“ Pavol tu nespomína nič o chýbajúcom vzdelaní alebo o šírení zlého učenia. Miesto toho poukazuje na poriadok stvorenia, na Boží dobrý a dokonalý plán pri stvorení. Tento argument, ktorý odkazuje na stvorenie, nám ozrejmuje to, že Pavlov zákaz nemá nič spoločné s vtedajšou dobou a kultúrou, ale je platný pre všetky zbory všade na svete, vrátane tých dnešných. Pavel, vedený Duchom Svätým, nám poukazuje na to, že stvorením Adama ako prvého Boh jasne naznačuje to, že Adam mal za úlohu viesť. Tento zámer je podporený aj slovami samotného Boha v 1. knihe Mojžišovej 2:18: „Potom riekol Hospodin Boh: Nie je dobré človeku byť osamote. Dám mu pomoc, ktorá mu bude roveň.“
Pavel nám dáva ešte aj druhý dôvod, prečo by žena nemal viesť mužov v 1. liste Timoteovi 2:14: „A nie Adam bol zvedený, ale žena bola zvedená, dopustila sa priestupku.“ Pavel tu nenaráža na to, že ženy nemajú schopnosť rozlišovať: pretože keby nemali schopnosť rozlišovať, čo je dobré a čo zlé, tak by ich Pavel nepovzbudzoval k tomu, aby vyučovali deti a mladšie ženy (Títovi 2:3-4, 2. Timoteovi 1:5). Pavel týmto vyjadrením skôr opäť poukazuje na stvorenie a na to, že Satan, tým, že zviedol najprv Evu namiesto Adama, podkopal tým mužskú autoritu a narušil Boží dokonalý zámer s úlohou muža ako vodcu.
V skratke, 1. list Timoteovi 2:12 zakazuje ženám, aby vyučovali alebo viedli mužov v zbore. Tento príkaz má základ v stvorení, kedy Boh tým, že stvoril Adama ako prvého, dal Adamovi zodpovednosť vedenia. Takže tento zákaz sa neopiera ani o kultúru ani o žiadne obdobie a preto platí aj dnes.
Čo môžeme vedieť o úlohe muža a ženy na základe stvorenia?
Aj ostatné časti Biblie, ktoré hovoria o úlohe muža a ženy, nám potvrdzujú to, čo je napísané v 1. liste Timoteovi 2:11-15. Napríklad, už len 1. kniha Mojžišova nám dáva minimálne 6 dôkazov, ktoré poukazujú na primárnu úlohu muža, ktorou je zodpovednosť za vedenie rodiny: 1. Boh stvoril Adama prvého a potom Evu; 2. zákaz o jedení zo stromu poznania dobra a zla prikázal Boh Adamovi; 3. Adam pomenoval ženu tak ako aj ostatné zvieratá, čo poukazuje na jeho Bohom zverenú autoritu (Genezis 2:19-23); 4. Eva bola stvorená ako pomoc pre Adama (Genezis 2:18); 5. had zviedol radšej Evu ako Adam, aby tým znevážil autoritu muža (Genezis 3:1-6); 6. Po prvom hriechu sa Boh ako prvému prihovoril Adamovi a nie Eve, hoci Eva zhrešila ako prvá (Genezis 3:9, Rimanom 5:12-19).
Čo sa môžeme dozvedieť o úlohe muža a ženy z biblického učenia o manželstve?
Keď Nový zákon popisuje úlohu muža a ženy v manželstve, používa rovnaký princíp, aký vidíme v knihe Genezis. Manžel má hlavnú zodpovednosť za vedenie manželstva a žena je vyzývaná k tomu, aby sa poddala vedeniu svojho manžela (Efezským 5:22-33, Kolosenským 3:18-19, 1. list Petra 3:1-7). Výzva k podriadeniu sa nie je založená na základe kultúrnych noriem, ale žena je vyzývaná podriadiť sa svojmu mužovi presne tak, ako je aj cirkev podriadená Kristovi (Efezským 5:22-24). Pavel prirovnáva manželstvo ku vzťahu Krista k cirkvi a z tohto nám je jasné, že tak ako aj v manželstve má mať muž vodcovskú úlohu, tak aj v cirkvi majú mať muži vodcovské postavenie, nie ženy.
Je dôležité poznamenať, že podriadenie sa žien neznamená ich menejcennosť. Ženy aj muži sú stvorení rovnako na Boží obraz (Genezis 1:26-27). Majú rovnakú možnosť byť spasené skrze Krista ako muži (Galatským 3:28) a sú rovnako spoludedičmi milosti života (1. list Petra 3:7). Pisatelia biblických kníh nijakým spôsobom neznižujú dôstojnosť, inteligenciu a osobnosť žien. Veľmi pekným príkladom je samotné Kristove podriadenie sa Otcovi (1. Korinťanom 15:28) a ženy majú nasledovať tento príklad. Kristus, napriek svojmu podriadeniu sa Otcovi, nestratil nič zo svojej božskosti.
Čo hovoria iné časti Biblie o úlohe ženy v zbore
1. list Timoteovi 2:11-15 nie je jediným textom v Biblii, ktorý by hovoril o rozdielnych úlohách mužov a žien v zbore. Ďalším textom, ktorý hovorí o úlohe ženy v zbore je 1. Korintským 14:33-34: „Ako vo všetkých zboroch svätých, tak aj vo vašich zhromaždeniach ženy nech mlčia, lebo sa im nedovoľuje hovoriť, ale majú byť poddané, ako aj zákon hovorí.“ Pavel v tomto texte však nezakazuje, aby ženy v zbore neprehovorili ani jedno slovo, pretože niekoľko kapitol pred tým (1. list Korintským 11:5) Pavel hovorí ženám, aby sa modlili a prorokovali. Pavel zakazuje ženám hovoriť takým spôsobom, ktorým by sa vzopierali proti zverenej autorite mužom.
Ďalší text, ktorý poukazuje na rovnakú problematiku, je 1. Korintským 11:2-16. V tomto texte môžeme vidieť, že Pavel povoľuje ženám modliť sa a prorokovať v zhromaždení. Je dôležité poznamenať, že proroctvo nie je rovnaký dar ako dar vyučovať. Nový zákon to jasne hovorí v 1. liste Korintským 12:28. Ženy v Starom zákone prorokovali, ale nikdy nevykonávali kňazský úrad. A okrem toho sa v tomto texte hovorí o tom, že ak ženy mali prorokovať, tak sa mali obliekať tak, aby preukázali podriadenosť mužskému vedeniu (1. Korintským 11:5). Aj tieto texty poukazujú na to, že ženy majú rešpektovať vodcovstvo mužov a nemajú preberať na seba funkcie v zboroch, ktoré im Boh nezveril.
Záver
Písmo jasne hovorí o rozdielnych úlohách muža a ženy v domácnosti aj v zbore. Žena je rovnocenná mužovi a má rovnakú hodnotu, ale má inú úlohu na zemi ako muž. Boh obdaril ženy mnohými výnimočnými darmi, ktorými môžu slúžiť v zbore, ale nedovoľuje im, aby slúžili ako kazateľky a členky staršovstva. Boh ženy týmto spôsobom netrestá, ale túži po tom, aby Mu slúžili podľa Jeho vôle.
Thomas R. Schreiner
Preložené z: https://www.9marks.org/article/may-women-serve-pastors/