Myslím si, že Mária Magdaléna je najviac nepochopená a historicky najskreslenejšia nasledovníčka Pána Ježiša zaznamenaná v Novej zmluve. Uvažujte nad tým.
Mária je zmienená menom v Novej zmluve spolu dvanásťkrát, vyskytuje sa v každom z evanjelií. Jedenásť z tých dvanástich zmienok sú správy o nej, ako bola svedkom ukrižovania a zmŕtvychvstania Pána Ježiša. Jedinýkrát, kde sa o nej píše v inom kontexte, nájdeme len v biografických pikoškách, ktoré Písmo poskytuje: Bola oslobodená od siedmich démonov (z kontextu predpokladáme, že ju oslobodil Pán Ježiš) a spolu s inými ženami bola v sprievode okolo Pána Ježiša a pravdepodobne prispievala na Jeho finančnú podporu (Lukáš 8:2-3). To je všetko.
A aj tak stránka na Wikipédii o Márii Magdaléne ponúka viac obsahu než stránka apoštola Petra, stránka apoštola Pavla alebo Panny Márie. Wikipédia nie je v žiadnom prípade meradlom významnosti biblických postáv, ale berúc do úvahy strohé zmienky o Márii Magdaléne v Biblii, odráža zvláštny historický jav alebo skôr legendy o Márii Magdaléne.
Sexuálne škandalózna minulosť?
Mnohí v tradíciách západnej cirkvi nejako nadobudli dojem, že Mária bola buď bývalá prostitútka alebo mala nejaký druh sexuálne nemorálnej minulosti (východné tradície to nikdy neprijali). Keďže to nie je v Písme, odkiaľ pochádza tento dojem?
Aj keď tento obraz o Márii Magdaléne pravdepodobne vznikol skôr, táto myšlienka zrejme nabrala na popularite po kázni pápeža Gregora Veľkého v roku 591, v ktorej tvrdil, že ako tá anonymná hriešna žena v Lukášovi 7:36-50 (predpokladal, že hriech bol sexuálneho charakteru), tak aj Mária z Betánie, ktorá pomazala Ježišovi nohy v Jánovi 12:3-7, sú jedna a tá istá žena – Mária Magdaléna. Aj keď nie je žiadny textový základ pre takýto záver, stala sa táto predstava dominantnou interpretáciou po mnohé stáročia vytvoriac tak rozprávanie o Márii, ktoré sa uchytilo ako populárna predstava o nej.
Potom v stredoveku bola táto predstava poháňaná textami, ktoré naberali podobu fantastických, detailných a úplne fiktívnych životopisov Márie. A značne sa od seba odlišovali. Väčšina ju opisovala ako zúčastňujúcu sa na určitom druhu sexuálnej nemorálnosti pred svojím obrátením. Po tom, čo Pán Ježiš vstal z mŕtvych, niektorí hovoria, že sa utiahla na púšť, aby tam žila ako svätá asketička v celibáte. Iní ju vydávajú za apoštola Jána (dokonca tvrdia, že svadba v Káne bola ich). A niektorí hovoria, že žila s Ježišovou matkou v Efeze.
Všetky tieto veci – špekulatívne životopisy bez podkladu a výkladu z Písma – sa odrazilo na maľbách a sochách Márie vytvorených veľkými umelcami stredoveku, renesancie, baroka a dokonca aj modernej doby. To iba posilnilo populárnu predstavu a myšlienku, že Mária Magdaléna bola ženou so sexuálne škandalóznou minulosťou.
Vydatá za Mesiáša?
V roku 2003 spisovateľ Dan Brown spôsobil rozruch so svojím dielom „historickej“ fikcie DaVinciho kód. Dej tohto mysteriózneho trileru je vytvorený okolo domnelého devastujúceho tajomstva, ktoré vraj Rímsko-katolícka cirkev stráži po mnoho storočí: že Mária Magdaléna bola vydatá za Pána Ježiša, počas ukrižovania bola tehotná s Ježišovým dieťaťom, narodilo sa jej dievča s menom Sára a presťahovala sa do oblasti, ktorá je dnes južným Francúzskom, kde sa Sára vydala do starovekej línie francúzskych kráľov a jej pokrvná línia (a preto aj Ježišova) pokračuje dodnes. Podľa tohto príbehu nebol legendárny „svätý grál“ kalichu, ktorý Ježiš použil pri Poslednej večeri, ale bola ním práve Mária samotná. Brown tvrdil, že vybudoval fiktívny príbeh na základe historických faktov, ale mnohí akademici, ako veriaci tak i neveriaci, ostro kritizovali tieto jeho tvrdenia.
Otázkou je, odkiaľ – prepánakráľa – pochádza taká myšlienka o Ježišovom vzťahu s Máriou Magdalénou? Pokiaľ budeme sledovať niť bizarných a nechutných legiend o Márii Magdaléne dostatočne ďaleko do histórie, privedie nás ku apokryfným dokumentom gnostických kresťanov napísaných dávno po dokumentoch Novej zmluvy (a živote Márie), medzi druhým a piatym storočím. A aj keď nám neposkytujú presné informácia o Márii Magdaléne (alebo Ježišovi či Apoštoloch), dávajú nám letmý pohľad na legendy, ktoré v tomto čase kolovali.
Zo všetkých gnostických spisov, ktoré boli nájdené, Mária sa objavuje v rôznej významnosti v piatich: Rozhovor s Bohom, Evanjelium o pravde, Evanjelium podľa Tomáša, Evanjelium podľa Filipa, a Evanjelium podľa Márie (väčšina akademikov verí, že ide o Magdalénu). Všetky tieto zobrazujú Máriu ako ženu, ktorá mala čestné miesto medzi apoštolmi a niekedy ju označujú za Ježišovu obľúbenkyňu. Evanjelium podľa Filipa hovorí o jej špeciálnom statuse ako Ježišovej „spoločníčky“ (koinônos).
Zmiešajte tieto gnostické správy so životopismi pritiahnutými za vlasy zo stredoveku, pridajte padlý ľudský sklon k podvodom, lascívnosti a fascinácii škandálom a vôbec vás neprekvapí, že dostanete Magdalénu ako svätý grál novely Dana Browna (a jej desať miliónov predaných výtlačkov).
Čo vieme
Pravdou je, že nemáme žiaden historický dôvod myslieť si hocičo o Márii Magdaléne okrem veľmi obmedzeného, no veľmi významného, textu v Písme o nej. A tu je to, čo nám text hovorí.
Vieme, že Mária bola z mesta Magdala na severozápadnom brehu Galilejského mora. Oblasť bola známa obchodom z rybolovu, hoci niekoľkí akademici veria, že tiež malo reputáciu pre prostitúciu. Vieme, že Mária mala určite problémovú minulosť, pretože z nej bolo vyhnaných sedem démonov (Lukáš 8:2). Prečo mala tých sedem démonov, nevieme. Mohli pochádzať z niečoho ako prostitúcia alebo z nejakého iného sexuálneho charakteru? Alebo zneužitia? Je to možné. Ale nakoniec na tom nezáleží. Duch zahalil Máriinu minulosť do neznáma a príliš veľa špekulácie by minulo pointu. Čo nám Duch hovorí o nej jasne vo všetkých štyroch evanjeliách (zriedkavá česť) je, že bola prítomná pri Ježišovom ukrižovaní (Matúš 27:55-56; Marek 15:40-41, Ján 19:25-27) a pri jeho pochovávaní (Matúš 27:57-61; Marek 15:42-47). A potom bola prvá z Ježišových nasledovníkov, ktorá uvidela prázdny hrob, prvá, ktorá videla a hovorila so vzkrieseným Ježišom a prvá, ktorá zvestovala iným o Jeho zmŕtvychvstaní (Matúš 28:1-10; Marek 16:1-8; Lukáš 24:10-12; Ján 20:1-18). Toto je jedna z dôležitých právd, o ktorých som presvedčený, že Duch chce, aby sme pochopili: žene s pohnutou minulosťou, možno s minulosťou, ktorú môžeme mať aj my, bola daná milostivá česť byť prvou.
Čo o nej hovoríš ty?
V Palestíne prvého storočia by žena s problémovou minulosťou bola poslednou osobou, u ktorej by sa predpokladalo, že bude vybratá ako jedna z tých „prvých“. Som si istý, že Mária bola taká prekvapená ako každý. Ale Ježiš povedal, že „poslední budú prvými“ (Matúš 20:16) a toto proroctvo sa začalo plniť hneď v prvý deň nového stvorenia.
Mária mala hanebný pôvod, ale Pána Ježiša milovala a verila Mu. A skrze jej vieru bola obdarovaná ohromujúcimi darmi, ktoré si nezaslúžila (ako najmenšia z nasledovníkov bola vo Veľkonočnú nedeľu prvá). Mária dostala niečo nekonečne lepšie než manželstvo s pozemským Ježišom: Bolo jej udelené nevyspytateľné privilégium stať sa súčasťou Jeho Nevesty, cirkvi (Zjavenie Jána 21:9). Mária dostala niečo nekonečne lepšie než dcéru pozemského Ježiša: Bolo jej udelené nevyspytateľné privilégium stať sa dcérou Božou skrze Krista (Efezským 1:5).
Je oveľa viac úžasných vecí, ktoré vidíme v tom mále, čo o Márii Magdaléne hovorí Písmo, než vo všetkých zväzkoch skresľujúcich špekulácií a smiešnych hlúpostí, ktoré boli vytvorené počas storočí. Mária Magdaléna je hlavne krásnym obrazom ohromujúcej milosti Božej v Pánovi Ježišovi, ktorá bola vyliata na nehodných ľudí ako sme my.
Preložené z: https://www.desiringgod.org/articles/who-do-you-say-that-she-was