(Toto je v poradí posledný šiesty článok série šiestich článkov o zmierení od Johna MacArthura. Pod článkom nájdete linky na predchádzajúce články aj na PDF celej série.)
Ako môže byť Boh spravodlivý a zároveň ospravedlniť hriešneho človeka? (Porovnaj Rimanom 3:26.) Táto otázka predstavuje skutočné tajomstvo zmierenia medzi Bohom a človekom a z ľudského pohľadu je to nezodpovedateľná otázka. Aby mohol byť hriešnik zmierený s Bohom, je potrebné, aby Boh vymyslel dokonalý plán, ako zmieri hriešnika sám so sebou bez toho, aby nejakým spôsobom poškodil svoju spravodlivosť a svätosť.
Predstav si, že si sudcom. Tvojou úlohou je zastávať zákon, dodržiavať ho, vynucovať poslušnosť a spravodlivo trestať tých, ktorí ho porušujú. Je to jediný štandard, ktorého sa musíš neoblomne držať. Jedného dňa sa pred teba postaví zlý skazený vrah. Dôkazy proti nemu sú neoblomné. Niet žiadnych pochýb o jeho vine, dokonca sa ku svojmu trestnému činu priznal. Priznal všetko, čo urobil, a žiada odpustenie. A navzdory tomu, čo prikazuje zákon, navzdory tvojej povinnosti by si tohto vraha pustil a odpustil mu všetky jeho previnenia voči zákonu. Predstava takéhoto sudcu by v každom z nás vyvolala určite zdesenie.
Ale presne toto pre nás vykonal náš najvyšší Sudca. Navzdory Jeho jasnému zákonu, navzdory ohromným dôkazom našej hriešnosti a viny bol ochotný nás obmyť od tejto viny a oslobodil nás od trestu, ktorý nám právom patril. Ako toto dokázal urobiť tak, aby zároveň neporušil svoj zákon a neukázal sa ako nespravodlivý?
Pavel nám dáva veľkolepú odpoveď na túto otázku v 2. liste Korintským 5:21, kde použitím 15 gréckych slov sumarizuje celú podstatu evanjelia a Ježišovej zástupnej obete. Pavel píše: „Toho, ktorý nepoznal hriech, urobil hriechom za nás, aby sme my boli v Ňom spravodlivosťou pred Bohom.“ Toto je doktrína zástupnej obete a zároveň je to aj odpoveď na otázku: “Ako môže byť Boh spravodlivý Sudca a zároveň aj milostivý Záchranca?”
Boh „Toho, ktorý nepoznal hriech“ (toto je odkaz jedine na Ježiša Krista) „urobil hriechom za nás.“ Ako tu môžeme vidieť, Písmo jasne hovorí o Kristovej dokonalej bezhriešnosti. Pisateľ listu Židom Ho nazýva „svätým, nevinným, nepoškvrneným“ (Židom 7:26). Pontský Pilát, ktorý mal jedinečnú možnosť na to, aby našiel na Ježišovom charaktere nejakú chybu, sám vyhlásil: „Nenachádzam na Ňom vinu“ (Ján 19:6). Dokonca sám Otec poukazuje na bezhriešnosť svojho Syna slovami: „Toto je môj milovaný Syn, v ktorom sa mi zaľúbilo“ (Matúš 3:17). Tohto dokonale čistého a bezhriešneho Syna Boh „urobil hriechom za nás“ (2. Korintským 5:21).
Veľký pozor si však musíme dať pri chápaní slovného spojenia „urobil hriechom“. Mnoho kazateľov, napríklad z Hnutia viery, učí, že Pavel nám chce týmto veršom povedať, že Ježiš sa na kríži stal skutočným hriešnikom, akým je každý z nás. Hovoria tiež, že hriech donútil Ježiša zostúpiť na 3 dni do pekla a po dostatočnom utrpení v pekle bol pomocou vzkriesenia oslobodený. Toto je úplne nezmyselnou herézou. Efezským 5. kapitola nám jasne hovorí o tom, že nepoškvrnený Ježiš sa dobrovoľne obetoval za svoju cirkev (Efezským 5:25-27).
Čo teda myslel Pavel, keď napísal, že Boh urobil Krista „hriechom za nás“? Znamená to, že Boh s Ním zaobchádzal tak, ako keby bol hriešnikom. Dokonca jednal s Ním ešte horšie, pretože Boh vylial na Neho všetok svoj hnev za všetky hriechy všetkých ľudí, ktorí kedy v Neho uverili a uveria. Ako spravodlivý Sudca nemal inú možnosť. Spravodlivý Boh musel hriech nejakým spôsobom potrestať. Vylial všetok trest na svojho Syna, aby mohol udeliť milosť svojmu vyvolenému ľudu. A Jeho spravodlivosť vyžadovala to, aby bol potrestaný každý jeden hriech, ktorý bol a bude spáchaný. Aby bol potrestaný buď vo večnom ohni alebo v Kristovi na kríži.
Už len myšlienka na to, že Boh jednal s Ježišom na kríži tak, ako keby žil náš život, a potrestal Ho za všetky hriechy, ktoré sme kedy spáchali, aby bola uspokojená Jeho spravodlivosť, je nesmierne pokorujúcou myšlienkou. A ešte pokorujúcejšia je skutočnosť, že toto všetko Ježiš skutočne vykonal dobrovoľne a z lásky ku svojej cirkvi.
Všetok Boží hnev, mučenie a trest, všetko to bolo vyliate na Krista, keď zomrel namiesto nás. Toto je dychberúca skutočnosť, keď si predstavíme, že Ježiš visel na kríži iba tri hodiny. V takto krátkom časovom intervale Kristus zaplatil za hriechy každého, koho Boh zmieril a zmieri so sebou. V priebehu týchto niekoľkých hodín Kristus „niesol hriechy mnohých“ (Židom 9:28). „Ale On bol prebodnutý pre naše priestupky, umučený pre naše neprávosti. On znášal trest za náš pokoj, jeho jazvami sa nám dostalo uzdravenia“ (Izaiáš 53:5). 1. list Petra 2:24 to zhrňuje slovami: „Na vlastnom tele vyniesol naše hriechy na drevo, aby sme odumreli hriechom a žili spravodlivosti. Jeho krvavé rany vás uzdravili.“ Skrze svoje utrpenie nám Kristus zabezpečil odpustenie. Skrze svoju obeť nám uvoľnil cestu k zmiereniu s Bohom. On je naším Vykupiteľom, Pánom a Baránkom.
Žiaľ, niektorí ľudia sa snažia rozšíriť doktrínu zmierenia na celé ľudstvo, ako keby Ježiš zomrel za každého jedného človeka, ktorý bol stvorený. Týmto spôsobom robia Jeho obeť len potenciálne efektívnou, pretože pravý účinok Ježišovej obete nastane až vtedy, keď sa hriešnik rozhodne uveriť. Podľa tohto názoru, cena za spasenie každého jedného človeka už bola zaplatená a je jednoducho na človeku, či a kedy si túto platbu uplatní. A keďže bolo zaplatené rovnako za všetkých a nie každý bude v nebi, táto platba sama o sebe nezískava spasenie. Spravodlivý Boh však nemôže potrestať hriech dvakrát. Určite by nepotrestal všetky hriechy každého jedného človeka na Ježišovi, aby potom znovu vylial svoj hnev za už potrestané hriechy na ľuďoch, ktorí neveria. Spravodlivý Sudca nikdy netrestá dvakrát. A ak by trestal dvakrát za ten istý hriech, znamenalo by to tiež, že Kristus nebol dostatočne potrestaný.
Takýto postoj navyše tvrdí, že keď Ježiš Kristus zomieral, tak rovnako zomieral za tých, ktorí boli už v pekle ako aj za tých, ktorí boli už v nebi. Znamenalo by to teda, že Ježiš vlastne nezomrel za hriechy nikoho, iba ponúkol svoju obeť ako potenciálnu možnosť, ktorej platnosť závisí definitívne až na rozhodnutí hriešnika. Ak teda Kristus zomrel za úplne každého človeka, tak vo svojej podstate nezomrel vôbec za nikoho. Ako aj sám Kristus vysvetľuje slovami:
„Ja som dobrý pastier. Dobrý pastier život kladie za ovce… Ja som dobrý pastier: poznám svoje a mňa poznajú moje, ako ma pozná Otec, aj ja poznám Otca, a život kladiem za ovce.“ (Ján 10:11,14-15)
Jednoducho povedané, Ježiš Kristus nevykúpil každého jedného človeka bez rozdielu.
Je tu však ešte niečo viac. Pavol si šetril to najlepšie na koniec. V 2. liste Korintským 5:21 dospieva k záveru, že Boh urobil Krista hriechom za nás, „aby sme my boli v Ňom spravodlivosťou pred Bohom.“ Takže Boh nielenže pripísal naše hriechy Kristovi, ale ešte k tomu pripísal Kristovu spravodlivosť nám. Komu “nám”? Nám, ktorí sme sa na základe tejto obete “stali spravodlivosťou pred Bohom”. Boh jednal s Kristom, ako keby bol hriešnikom, hoci ním nebol, a s nami jedná, ako keby sme boli spravodliví, hoci nimi nie sme. Poviem to ešte osobnejšie: Boh jednal s Kristom na kríži tak, ako keby On žil môj život, aby so mnou mohol jednať tak, ako keby som žil dokonalý život Ježiša. Toto je tá nádherná sláva evanjelia. Boh nás vidí ako prikrytých spravodlivosťou Jeho Syna, nášho Pána Ježiša Krista.
Mnoho ľudí, vrátane mnohých odborníkov na Bibliu, sa čuduje, prečo musel Kristus žiť v ponížení na zemi celých 33 rokov. Prečo Boh jednoducho neposlal svojho Syna na zem len na víkend, aby bol ukrižovaný v piatok a v nedeľu vstal z mŕtvych? Prečo to nestačilo? Prečo musel prejsť všetkými štádiami života napriek tomu, že väčšinu života prežil v skrytosti?
Odpoveď nájdeme v liste Židom, kde autor píše: „Veď nemáme Veľkňaza, ktorý by nemohol cítiť s našimi slabosťami, ale máme Veľkňaza, podobne pokúšaného vo všetkom, ale bez hriechu“ (Židom 4:15). Kristus musel žiť úplný život tu na zemi, aby spravodlivo naplnil zákon do poslednej bodky a aby táto Jeho dokonalá spravodlivosť mohla byť pripísaná nám, veriacim v Jeho meno. Aj v tomto skutku môžeme vidieť Božiu dokonalosť, ktorá je ohromujúca. Keď sa Boh pozrel na kríž, videl tam nás. Keď sa však teraz pozerá na nás, vidí v nás svojho Syna. Náš Pán nebol len potrestaný za naše hriechy, ale On žil dokonale svätý život, ktorý nám je pripísaný jedine vierou. A preto sa aj dnes môžeme postaviť pred Boha úplne ospravedlnení vďaka spravodlivosti svojho Vykupiteľa.
Preložené z: https://www.gty.org/library/blog/B180523
Jednotlivé články celej série:
- Náplň práce kresťana: http://pravdavlaske.sk/clanky/nazory/napln-prace-krestana/
- Poslovia zmierenia: http://pravdavlaske.sk/clanky/nazory/poslovia-zmierenia/
- Zmierený z Božej vôle: http://pravdavlaske.sk/clanky/nazory/zmiereny-z-bozej-vole/
- Jeho odpustenie prináša zmierenie: http://pravdavlaske.sk/clanky/nazory/jeho-odpustenie-prinasa-zmierenie/
- Túžba po zmierení z Bohom: http://pravdavlaske.sk/clanky/nazory/tuzba-po-zmiereni-s-bohom/
- Kristus vydobyl zmierenie: http://pravdavlaske.sk/clanky/nazory/kristus-vydobyl-zmierenie/
PDF dokument celej série: http://d.websupport.sk/pravdavlaske.sk/wp-content/uploads/2019/03/Vyucovacia_seria_Zmiereny_s_Bohom_JMA.pdf