D. Skutočné znovuzrodenie sa musí prejaviť v živote
V predchádzajúcej kapitole sme uviedli nádherný príklad prvotných dôsledkov znovuzrodenia v osobnom živote, keď Pavol kázal evanjelium a Lýdii „otvoril Pán srdce, aby pozorne počúvala, čo Pavel hovoril“ (Skutky 16:14; Ján 6:44, 45; 1. Petra 1:3). Podobne vraví aj Ján: „Každý, kto verí, že Ježiš je Kristus, narodil sa z Boha“ (1. Jána 5:1). Avšak existujú aj ďalšie dôsledky znovuzrodenia. Mnoho z nich je uvedených v 1. liste Jána. Tak napríklad: „Ktokoľvek sa z Boha narodil, nepácha hriech, lebo jeho semeno zostáva v ňom, a nemôže hrešiť, pretože sa narodil z Boha“ (1. Jána 3:9).
Ján tu vysvetľuje, že znovuzrodená osoba má v sebe duchovné semeno (rastúcu silu, ktorá pôsobí život), ktoré jej zabraňuje zotrvávať v hriechu. To zaiste neznamená, že daná osoba žije dokonalý život, ale že už nemá záľubu v pôžitkárskom hriešnom spôsobe života. Keď sa ľudia snažia charakterizovať život znovuzrodenej osoby, prídavné meno, ktoré ich napadne, nie je „hriešny“, ale skôr „poslušný Kristovi“ alebo „poslušný Písmu.“ Toto je pravdivým opisom všetkých, ktorí sa skutočne narodili znovu: „Ak viete, že je spravodlivý, vedzte, že aj každý, kto činí spravodlivosť, narodil sa z Neho“ (1. Jána 2:29).
Opravdivá kristovská láska je jedným z dôsledkov v živote: „Milovaní, milujme sa, pretože láska je z Boha, a každý, kto miluje, z Boha sa narodil a pozná Boha“ (1. Jána 4:9).
Ďalším účinkom nového narodenia je odolanie svetu: „Jeho prikázania nie sú ťažké, pretože všetko, čo sa narodilo z Boha, víťazí nad svetom“ (1. Jána 5:3-4). Ján tu vysvetľuje, že znovuzrodenie dáva schopnosť prekonať tlaky a pokušenia sveta, ktoré by nás odviedli od poslúchania Božích prikázaní a kráčania po Jeho cestách.
Ján tvrdí, že tieto tlaky prekonáme a že poslúchanie Božích prikázaní pre nás nebude bremenom ale skôr radosťou. Pokračuje vysvetľovaním, že proces, cez ktorý obdržíme víťazstvo nad svetom, je zotrvávanie vo viere: „A víťazstvo, ktoré premohlo svet, je naša viera“ (1. Jána 5:4).
Nakoniec Ján opisuje iný dôsledok znovuzrodenia – ochranu pred Satanom samotným: „Vieme, že ktokoľvek sa narodil z Boha, nehreší, ale chráni ho Ten, ktorý sa narodil z Boha, a ten Zlý sa ho ani nedotkne“ (1. Jána 5:18). Hoci môžu prísť od Satana útoky, Ján ubezpečuje svojich čitateľov, že „Ten, ktorý je vo vás je väčší ako ten, ktorý je vo svete“ (1. Jána 4:4). Táto mocnejšia sila Ducha Svätého nás zachová v bezpečí pred duchovnými útokmi zlého.
Mali by sme si uvedomiť, že toto sú nevyhnutné dôsledy v živote toho, kto sa narodil znovu. Ak došlo ku skutočnému znovuzrodeniu v živote človeka, on či ona uverí, že Ježiš je Kristus, zamiluje si Jeho slovo (Ján 15:14), prestane žiť v hriechu, zamiluje si svojho blížneho, prekoná pokušenia tohto sveta a bude chránený pred útokmi zlého. Tieto pasáže odhaľujú, že je nemožné, aby bola osoba znovuzrodená a pritom nebola obrátená.
Iné dôsledky znovuzrodenia sú zaznamenané Pavlom, keď hovorí o „ovocí Ducha“, ktoré sú dôsledkami pôsobenia moci Ducha Svätého, ktorý koná v živote každého veriaceho: „Ale ovocie Ducha je: láska, radosť, pokoj, zhovievavosť, nežnosť, dobrotivosť, vernosť, krotkosť, zdržanlivosť“ (Galatským 5:22-23). Ak je znovuzrodenie opravdivé, potom tieto črty budú stále viac prítomné v živote znovuzrodeného človeka. V kontraste k tomuto, v živote tých, ktorí sú neveriaci, vrátane tých, ktorí len predstierajú, že nimi sú, budú tieto črty chýbať. Ježiš povedal svojim učeníkom: „Varujte sa falošných prorokov, ktorí prichádzajú k vám v ovčom rúchu, ale vo vnútri sú draví vlci. Po ovocí poznáte ich. Či oberajú z tŕnia hrozno ale z bodľačia figy? Tak každý dobrý strom rodí dobré ovocie, ale planý strom rodí zlé ovocie. Nemôže dobrý strom donášať zlé ovocie, ani planý strom donášať dobré ovocie. Každý strom, ktorý nerodí dobré ovocie, vytnú a hodia do ohňa. Tak teda po ovocí poznáte ich.“
Ani Ježiš, ani Pavol, ani Ján nepoukazuje na aktivity v zbore alebo zázraky ako na dôkazy znovuzrodenia. Poukazujú na charaktieristické črty v živote daného človeka. Hneď na to, po citovaní vyššie uvedených veršov, Ježiš varuje, že počas súdneho dňa mu mnohí povedia, „Pane, Pane, či sme neprorokovali v Tvojom mene, či sme nevyháňali démonov v Tvojom mene a či sme nerobili mnohé divy v Tvojom mene? Ale On im vyhlási: Nikdy som vás nepoznal; odíďte odo mňa, páchatelia neprávosti“ (Matúš 7:22-23).
Proroctvá, exorcizmus, mnohé iné zázraky a pozoruhodné činy v Ježišovom mene, nehovoriac o iných druhoch intenzívnych zborových aktivít v moci tela, nezabezpečujú presvedčivý dôkaz o tom, že osoba je skutočne znovuzrodená. Zjavne je vykonanie všetkých týchto vecí v možnostiach prirodzeného, telesného muža alebo ženy, prípadne sa dajú dokázať aj s pomocou toho Zlého. Avšak opravdivá láska k Bohu a Jeho ľudu, srdečná poslušnosť, kristovské charakteristické čtry, ktoré nazýva Pavol ovocím Ducha, postupne sa prejavujúce v živote človeka, nedokážu byť vykonané ani Satanom, ani telesným mužom či ženou, ktorí sa o to snažia z vlastných síl. Toto všetko môže vstúpiť do života jedine cez znovuzrodzujúce dielo Ducha Svätého.
Otázky pre osobné skúmanie sa:
- Si znovuzrodený? Existuje v tvojom živote dôkaz o znovuzrodení sa? Pamätáš sa na konkrétny čas, kedy si sa znovuzrodil? Vieš popísať spôsob, ako sa to stalo?
- Ak si si neistý svojím obrátením, čo ti Písmo odporúča spraviť, aby si získal väčšiu istotu alebo si sa skutočne obrátil?
- Zamyslel si sa nad tým, že znovuzrodenie predchádza spásnu vieru? Si si tým istý alebo máš stále nejaké otázky?
- Čo si myslíš o tom, že znovuzrodenie je len Božie dielo a ty si do neho ničím neprispel? Ako nad sebou tým pádom premýšľaš? Ako premýšľaš nad paralelnou udalosťou svojho fyzického zrodenia sa, ktoré si nemohol nijako spôsobiť ani ovplyvniť?
- Sú oblasti tvojho života, kde dôsledky znovuzrodenia nie sú tak jasne viditeľné? Myslíš si, že je možné byť znovuzrodeným a predsa vidieť len veľmi malý prípadne žiadny duchovný rast? Aké okolnosti by mohli spôsobiť takéto duchovné stagnovanie alebo chýbajúci rast v živote opravdivo znovuzrodenej osoby? Ako veľmi môže duchovný život a rast ovplyvniť typ navštevovaného zboru, prijímané učenie, kresťanské spoločenstvo, pravidelnosť osobného času strávaného čítaním si Biblie a modlitbami?
- Ak je znovuzrodenie len Božie dielo a ľudia ho nedokážu vypôsobiť, aký je potom význam hlásania evanjelia? Nie je absurdné alebo dokonca kruté, vyžadovať od duchovne mŕtvych ľudí reakciu, ktorej nie sú schopní? Aké je riešenie tohto problému?
Preložené z: https://www.monergism.com/thethreshold/articles/onsite/regeneration_grudem.html