- Zmena názoru nie je to isté ako byť novým stvorením.
Človek si môže uvedomiť svoju chybu či dokonca aj hriech, môže zmeniť názor a pritom nebyť novým stvorením. Hoci nastala zmena v hlave, nenastala v srdci. Hoci je taký človek ortodoxný vo svojom úsudku, srdcom je zatvrdený prijať evanjelium. Nemusí byť zrovna „pápeženec“, ale ani skutočný veriaci.Ten, ktorý zmenil názor a stal sa takmer kresťanom (a je teda takmer zachránený), je plne odsúdený!
- Každé pohnutie citov nie je to isté ako byť novým stvorením.
Pri čítaní príbehu Kristovho umučenia si mnohí poplačú, ale môže ísť o prirodzenú citlivosť a empatiu, ktorú prejavia pri akejkoľvek tragickej udalosti.
Pocit určitej túžby telesného človeka môže byť vyvolaný určitým podnetom. Tí istí ľudia, ktorí povedali slová „Pane, dávaj nám vždy tento chlieb,“ Ho onedlho na to opustili a nechodili viac s Ním (Ján 6:34.66). Mnohí túžia po nebi, ale nepristúpia na jeho cenu!
Pociturčitej radosti môže byť rovnako vyvolaný. V podobenstve o rozsievačovi a štvorakej pôde je povedané o druhej skupine poslucháčov, že prijímajú slovo s radosťou (Matúš 13:20). O čo tu ide, ak len nie o pocity podnietené potešením z počúvania? Napriek tomu ani toto nie je znakom nového stvorenia, pretože je o nich povedané, že nemali koreňa a preto odpadli (21. verš). Kráľ Herodes počúval Jána Krstiteľa rád a bol jeho kázaním ovplyvnený. Kde bola teda chyba? Prečo nebol Herodes novým stvorením? Pretože jeho srdce nebolo Jánovým kázaním zreformované. Jeho pocity sa pohli, ale jeho hriech nebol odstránený! Mnohí prežívajú sladké podnety srdca a zdá sa, že sú slovom ovplyvnení, ale ich láska k hriechu je silnejšia ako láska k slovu! Preto ich dobré pocity nepriniesli ovocie a vyšli nazmar.
- Trápenie sa ohľadom hriechu nie je to isté ako byť novým stvorením.
Duša sa môže trápiť, zatiaľ čo na človeku stále spočíva Božie odsúdenie. V Žalme 78:34-37 sa píše: „Keď ich vraždil, pýtali sa naňho a Boha znova hľadali. Rozpomenuli sa, že Boh im je skalou a Najvyšší, Boh, ich Vykupiteľom. Zavádzali Ho ústami a svojím jazykom Mu luhali, no ich srdce pevne nestálo pri Ňom, nedržali sa verne Jeho zmluvy.“ Keď vložíme kov do pece, roztaví sa, ale keď ho z nej vyberieme, vráti sa do pôvodnej tvrdosti. Mnohí sú v časoch choroby takýmto roztaveným kovom. Koľko plaču a spínania rúk! Vari to nevyzerá ako nové stvorenie? Avšak hneď, čo sa uzdravia, sú horší ako kedykoľvek predtým! Bolestivé bodania ich opustili a nikdy nepriviedli k premene na nové stvorenie.
- Mať skutky nie je to isté ako byť novým stvorením.
Apoštol usúdil, že účastník Ducha Svätého môže odpadnúť (Židom 6:4). Možno je na človeku badať dočasnú zmenu pod vplyvom Ducha, ale táto zmena nesiaha až ku koreňu. Môže byť bežne obdarovaný ale bez zvláštnej milosti. Možno ho Duch usvedčil, ale skutočne a dlhodobo nezmenil. Svetlo, ktoré má, je ako slnko počas zimy. Má len veľmi malý alebo žiadny vplyv. Nerobí ho viac svätým. Je Duchom pohnutý, ale chodí podľa tela.
- Každá abstinencia od hriechu nie je to isté ako byť novým stvorením.
Táto abstinencia môže byť dôkazom zabraňujúcej ale nie obnovujúcej milosti (1. Mojžišova 31:24). Pán môže zabrániť človeku zhrešiť cez strach prirodzeného svedomia. Svedomie stojí ako anjel s vytaseným mečom a vraví: „Nespáchaj toto zlo!“ Človek sa môže naľakať hriechu, ale nerozlúčiť sa s ním. Môže abstinovať od hriechu na určitý čas a potom sa k nemu vrátiť.
Podobne ako Saul, keď sa na istý čas rozhodol neprenasledovať Dávida, ale potom ho začal znovu naháňať. Takýto človek je ako niekto, kto zadržuje dych pod vodou, ale potom sa opäť nadýchne. V Jeremiášovi 34:15-16 sa píše: „Vy ste sa dnes obrátili a urobili ste to, čo považujem za správne, keď ste každý vyhlásili svojmu blížnemu prepustenie na slobodu a uzavreli ste zmluvu predo mnou v dome, ktorý nesie moje meno. Teraz ste však znova znesvätili moje meno, keď si každý svojvoľne vzal späť svojho otroka a svoju otrokyňu, ktorých ste prepustili na slobodu, a znova ste ich ujarmili ako otrokov a otrokyne.“
Človek môže opustiť očividný hriech ale pritom ďalej páchať duchovné hriechy. Môže zanechať opilstvo ale žiť v pýche. Zanechá nemorálnosť, ale žije v zlomyseľnosti. Farizej sa nadúval, že nie je cudzoložníkom, ale nemohol povedať, že nie je pyšný alebo poverčivý.
Preložené z: https://www.monergism.com/blog/new-creature