Cirkev – gr. ekklésia, t.j. tí, ktorí su zhromaždení
Božia rodina
Ako kresťania sme adoptované deti Božie. Pavol nám hovorí o našom rodokmeni, keď píše: „A ten istý Duch spolu s naším duchom osvedčuje, že sme Božie deti. Ale ak sme deti, sme aj dedičia, a to dedičia Boží a spoludedičia Kristovi, ak s Ním trpíme, aby sme s Ním boli aj oslávení (Rim 8:16-17).“ Ešte pred stvorením sveta nás mal Boh na pamäti. Vytvoril nás a adoptoval nás ako svoje vlastné deti.
Gal 4:4-7 „Ale keď prišla plnosť času, poslal Boh Syna svojho, narodeného zo ženy, narodeného pod zákonom, aby vykúpil tých, čo sú pod zákonom, aby sme prijali synovstvo. A keďže ste synovia, poslal nám Boh do sŕdc Ducha svojho Syna, volajúceho: Abba! Otče! Takže už nie si sluha, ale syn. A ak syn, tak skrze Boha aj dedič. “
Ale malo to svoju cenu.
Aby nás priviedol do Božej rodiny musel zomrieť. Aj pred svojou smrťou potvrdil dôležitosť byť členom Božej rodiny. „Ale On odvetil tomu, ktorý Mu to hovoril: Kto je moja matka? A kto sú moji bratia? Ukázal rukou na svojich učeníkov a riekol: Ajhľa, moja matka a moji bratia. Lebo každý, kto činí vôľu môjho Otca, ktorý je v nebesiach, mi je bratom aj sestrou, aj matkou. (Mt 12:48-50)“.
„Lebo to je vôľa môjho Otca, aby každý, kto vidí Syna a verí v Neho, mal večný život, a ja ho vzkriesim v posledný deň (J 6:40).“
Ježiš tu nevraví, že naši biologický rodičia nie sú dôležití. Skôr, že veriť v Neho a nasledovať Ho má väčšiu prioritu. Tí sú Jeho rodinou.
Osobný vzťah s Kristom
Možno najlepšou vecou na našej adopcii do Božej rodiny je, že nezávisí od nás. Nevolá spravodlivých, vykupuje hriešnikov z rôznych jazykov, kmeňov a národov (Zj 5:12). Boh nikoho nediskriminuje na základe etnika. V Jeho rodine nemáme našu starú identitu podľa rasy, spoločenskej triedy, peňazí alebo životnej situácie. Sme synmi a dcérami nebeského Otca, bratmi a sestrami Ježiša Krista, s ktorým máme osobný vzťah. Zažívame Ho v našich životoch, rozprávame sa s Ním a Jeho slovo nám horí v srdciach. Je naším jediným prostredníkom, vďaka ktorému máme prístup k Bohu (1. Tim 2:5).
„V ten istý prvý deň po sobote, keď už bola tma a dvere, kde boli učeníci, boli zatvorené zo strachu pred Židmi, prišiel Ježiš a postaviac sa do prostriedku, riekol im: Pokoj vám! Ako to povedal, ukázal im ruky aj bok. A zaradovali sa učeníci, keď videli Pána. Ježiš im opäť riekol: Pokoj vám! Ako mňa poslal Otec, aj ja posielam vás (J 20:19-21).“
„Ajhľa, ja som s vami po všetky dni, až do konca sveta. Amen. (Mt 28:20b)“
„Lebo kde sa dvaja alebo traja zhromaždili v mojom mene, tam som medzi nimi. (Mt 18:20)“
Telo Kristovo
Ef 1:20-23 „Túto moc dokázal na Kristovi, keď Ho vzkriesil z mŕtvych a posadil si Ho na pravici v nebesiach, nad všetky kniežatstvá, mocnosti, moci, panstvo a nad každé meno, menované nielen v tomto, ale aj v budúcom veku, a všetko Mu poddal pod nohy a urobil Ho hlavou nad všetkým v cirkvi, ktorá je Jeho telom, plnosťou Toho, ktorý naplňuje všetko vo všetkých.“
Ef5:21-25 „Buďte si vospolok poddaní v bázni Kristovej: ženy svojim mužom ako Pánovi, lebo muž je hlavou ženy, ako aj Kristus je hlavou cirkvi. On je Spasiteľom tela. Ako je teda cirkev poddaná Kristovi, tak aj ženy mužom vo všetkom. Mužovia, milujte si ženy, ako aj Kristus miloval cirkev a seba samého vydal za ňu, aby ju posvätil, očistiac ju kúpeľom vody skrze slovo, a postavil si cirkev slávnu, bez poškvrny, bez vrásky a bez čohokoľvek podobného, ale aby bola svätá a bez úhony.“
1.Kor 12:12-13 „Lebo ako telo je jedno a má mnoho údov, ale všetky údy tvoria jedno telo, aj keď ich je mnoho: tak aj Kristus. Veď aj my všetci v jednom Duchu sme boli pokrstení v jedno telo, či Židia alebo Gréci, či otroci alebo slobodní; a všetci sme boli napojení jedným Duchom.“
Byť Kristovým telom a Jeho cirkvou znamená, že nás miloval znovuzrodzujúcou láskou, ktorá nás prebudila do života, keď sme boli ešte mŕtvy v našich prestúpeniach a hriechoch. Znamená, že za nás zomrel, keď sme boli ešte bezmocní a hriešni a bezbožní a boli sme nepriateľmi. Vzal našu špinu, vzal našu vinu a spravil nás čistými pred všesvätým Bohom.
V Jeho cirkvi neustále pôsobí Duch Svätý, mení ľudské srdcia, napomína, povzbudzuje veriacich a dáva im prirodzenosť Božiu. Inými slovami, keď Kristus nie je v strede, nie je tam ani žiadna práca Ducha Svätého a nikto nie je skutočne zmenený.
Nevesta Kristova
Ez 16:3-9 „Povedz: Takto vraví Hospodin, Pán, Jeruzalemu: Podľa svojho pôvodu a príbuzenstva pochádzaš z Kanaánu: tvoj otec bol Amorejec a tvoja matka bola Chetejka. Pri tvojom narodení, v deň, keď si sa narodila, neodrezali tvoju pupočnú šnúru, na očistenie ťa neumyli vodou, ani ťa neposolili soľou, ani ťa nezavinuli do plienok. Oko sa nad tebou nezľutovalo, aby ti vykonalo čo len niečo z toho zo súcitu voči tebe, ale pohodili ťa na šíre pole, keď si sa narodila. Keď som prešiel okolo teba a videl som ťa trepotať sa v tvojej krvi, riekol som ti, keď si ležala vo svojej krvi: Ostaň nažive! Rasť ako poľný kvet! A ty si vyrástla, dospela a dozrela si k ozdobe ženskosti. Prsia sa ti vyvinuli a tvoje vlasy narástli. Bola si však holá a nahá. Keď som prešiel okolo teba, a videl som, že nadišiel tvoj čas, čas lásky, zastrel som ťa okrajom svojho plášťa, zakryl som tvoju nahotu, prisahal som ti lásku a uzavrel som s tebou zmluvu – znie výrok Hospodina, Pána – a tak si sa stala mojou. Poumýval som ťa vodou, spláchol som z teba tvoju krv a pomazal som ťa olejom.“
Cirkev je telo Kristovo, lebo cirkev je nevestou Kristovou. A byť nevestou Krista znamená byť milovaný Kristom ešte predtým ako sme boli atraktívni. Znamená to byť milovaný sebaobetujúcou sa láskou. Znamená to, že on si nás vybral, pozdvihol a očistil. Všetko čím sme, sme v Kristovi: miluje nás ako muž miluje svoju ženu, úplne inak ako nás miluje ktokoľvek na tomto svete.
Život v Božej rodine
- Božia rodina uctieva Boha
„Ale prichádza hodina, a už je tu, keď praví ctitelia budú vzývať Otca v duchu a v pravde; veď aj Otec takýchto ctiteľov chce mať. (Ján 4:23)“
„Tu mu povedal Ježiš: Odíď, satan, lebo je napísané: Pánovi, svojmu Bohu, budeš sa klaňať a len Jemu samému budeš slúžiť! (Mt 4:10)“
„Potom som uvidel naprostriedku medzi trónom, medzi štyrmi bytosťami a medzi staršími Baránka, ktorý stál ako zabitý, mal sedem rohov a sedem očí, to jest sedem duchov Božích, poslaných na celú zem. I prišiel a vzal knihu z pravice Sediaceho na tróne. A keď vzal knihu, štyri bytosti a dvadsaťštyri starších padlo pred Baránkom. Každý mal citaru a zlaté čaše plné tymianu, to jest modlitieb svätých, a spievali novú pieseň: Hoden si vziať knihu a otvoriť jej pečate, lebo si bol zabitý a svojou krvou vykúpil si Bohu svojich z každého kmeňa i jazyka, ľudu i národa a učinil si ich nášmu Bohu kráľovstvom a kňazmi, a budú kraľovať na zemi. Potom som videl a počul hlas mnohých anjelov okolo trónu, bytostí a starších. Ich počet bol myriady myriád a tisíce tisícov. Volali mohutným hlasom: Hoden je Baránok zabitý vziať moc, bohatstvo, múdrosť, silu, česť, slávu aj dobrorečenie! A všetko tvorstvo na nebi, na zemi, pod zemou, na mori a všetko, čo je v nich, počul som volať: Sediacemu na tróne a Baránkovi dobrorečenie, česť, sláva i vláda na veky vekov! Nato štyri bytosti volali: Amen! A starší padli a klaňali sa. (Zj 5:6-14)“
- V Božej rodine sa členovia milujú
„Nové prikázanie vám dávam, aby ste sa vzájomne milovali; ako som vás ja miloval, aby ste sa aj vy vzájomne milovali. Podľa toho poznajú všetci, že ste moji učeníci, keď sa budete vzájomne milovať. (J 13:34-35)“
„To je moje prikázanie, aby ste sa vzájomne milovali, ako som vás ja miloval. (J 15:12)“
- Jedni druhým slúžia
„Lebo vy ste k slobode povolaní, bratia. Len aby vám sloboda nebola zámienkou (povoľovať) telu, ale v láske slúžte si vospolok. (Gal 5:13)“
- Nesú si svoje bremená
„Jedni druhých bremená znášajte, a tak naplníte zákon Kristov. (Gal 6:2)“
- Navzájom si odpúšťajú
„Každá rozhorčenosť a vášnivosť, hnev a krik i rúhanie so všetkou zlosťou nech sú vám vzdialené. 32 Ale buďte vospolok dobrotiví, milosrdní, odpúšťajte si, ako aj Boh odpustil vám v Kristovi. (Ef4:31-32)“
- Vyznávajú si hriechy
„Preto si vyznávajte navzájom hriechy a navzájom sa modlite za seba, aby ste sa vyliečili. Mnoho zmôže v účinkoch modlitba spravodlivého. (Jk 5:16)“
- Jedny druhým ukazujú cestu
„Aj ja som presvedčený o vás, bratia moji, že aj vy ste plní dobrotivosti, naplnení každou známosťou a schopní aj napomínať sa navzájom. (Rim 15:14)“
- Vzájomne sa povzbudzujú
„Tak sa potešujte vospolok týmito slovami. (1. Tes 4:18)“
Rodinné sviatosti
V protestantských zhromaždeniach sa vysluhujú 2 sviatosti – krst a Večera Pánova, tu sú ich charakteristiky:
- Sviatosti sú Božie ustanovenia nariadené samotným Kristom. V tomto ohľade sú sviatosti podobné iným dôležitým ustanoveniam, ktoré sú tiež súčasťou uctievania – ako napr. modlitba. Sviatosti sa ale líšia od vecí, ktoré môžeme robiť – ako napr. spev, ktoré môžeme robiť, ale nie sú prikázané.
- Sviatosti sú ustanovenia, v ktorých sa používajú materiálne prvky ako viditeľné znamenia Božieho požehnania. Fyzický predmet nám pomáha porozumieť v čom sviatosť spočíva, ukazuje na skutočnosť, ktorá sa stala alebo sa deje vnútri človeka.
- Sviatosti sú prostriedkami milosti tým, ktorí ich náležite užívajú. Sviatosti nepôsobia magicky, ale Boh si ich určil, aby posilnil a povzbudil vieru veriacich.
- Sviatosti sú potvrdenia milostí, na ktoré ukazujú. Dosvedčujú, že sme Božie deti a že s Ním máme spoločenstvo.
Pr. Krst – znovuzrodenie: rodný list – narodenie sa
Rodný list nespôsobil, že som sa narodil, len poukazuje na skutočnosť, ktorá sa stala. Tak aj krst iba poukazuje na to, že sme sa narodili zo Slova a Ducha znovu.
Peter Štefančík (Pravda v láske)