info@pravdavlaske.sk
Facebook
Twitter
YouTube
Instagram
  • ZDROJE
  • VIDEÁ
    • Kázne
    • Témy
    • Kazatelia
  • ČLÁNKY
    • Biblické hodiny
    • Názory
    • Zamyslenia
  • KNIHY
  • LINKY
  • O NÁS
  • KONTAKTUJTE NÁS

Naozaj predchádza znovuzrodenie obráteniu?

28. apríla 2018laskavpravde

Odpoveď na túto otázku je „áno,“ ale pred tým, ako vysvetlím, prečo je to tak, by som chcel krátko vysvetliť termíny „znovuzrodenie“ a „obrátenie“.

Znovuzrodenie znamená, že niekto sa narodil znovu alebo narodil zhora (Ján 3:3.5.7-8). Nové narodenie je Božím dielom, pretože všetci, ktorí sú narodení znovu, sú „narodení z Ducha“ (Ján 3:8). Alebo ako hovorí 1. list Petra 1:3, je to Boh, ktorý „nás znovuzrodil pre živú nádej“ (1. Petra 1:3). Prostriedok, ktorý Boh používa, aby nám zabezpečil nový život, je evanjelium, pretože veriaci „boli živým a večným slovom Božím znovuzrodení nie z porušiteľného, ale z neporušiteľného semena cez živé ožie slovo, ktoré zostáva naveky“ (1. Petra 1:23, Jakub 1:18). Znovruzrodenie znamená nadprirodzené narodenie. Tak ako nemôžeme nič urobiť pre to, aby sme sa narodili telesne, – jednoducho sa nám to stane, – takisto nemôžeme nič urobiť pre to, aby sme spôsobili naše duchovné narodenie.

Znovuzrodenie nastane, keď sa hriešnici v pokání a viere obrátia k Bohu pre spasenie. Pavol opisuje znovuzrodenie Tesaloničanov v 1. liste Tesalonickým 1:9: „Avšak oni sami rozprávajú o nás, ako sme prišli k vám a ako ste sa obrátili od modiel k Bohu, aby ste slúžili živému a pravému Bohu.“ Hriešnici sa obrátia, keď činia pokánie zo svojich hriechov a otočia sa vo viere k Pánovi Ježišovi Kristovi, a veria, že im odpustil ich hriechy svojím zástupným dielom.

Pavol tvrdí, že neveriaci „sú mŕtvi pre svoje vlastné prestúpenie a hriechy“ (Efezským 2:1.5). Panuje nad nimi svet, telesnosť a diabol (Efezským 2:2-3). Každý sa rodí na tento svet ako Adamov syn alebo Adamova dcéra (Rimanom 5:12). Preto všetci ľudia prichádzajú na tento svet ako otroci hriechu (Rimanom 6:6.17.20). Ich mysle sú v otroctve zlého a preto nemajú žiaden sklon ani prianie robiť to, čo je správne, alebo sa obrátiť k Pánovi Ježišovi Kristovi. Ale Boh svojou úžasnou milosťou „obživil nás spolu s Kristom“ (Efezským 2:5). Takýmto spôsobom Pavel hovorí o tom, že Boh znovuzrodil svoj ľud (Títovi 3:5). Vdýchol do nás život vtedy, keď tam predtým žiaden život nebol. Dôsledkom tohto nového života je viera, pretože viera je tiež „dar Boží“ (Efezským 2:8).

Niektoré verše z 1. listu Jána poukazujú na to, že znovuzrodenie predchádza vieru. Sú to nasledujúce verše: „Ak viete, že je spravodlivý, vedzte, že aj každý, kto činí spravodlivosť, narodil sa z neho.“ (1. Jána 2:29). „Ktokoľvek sa z Boha narodil, nepácha hriech, lebo jeho semeno zostáva v ňom a nemôže hrešiť, pretože sa narodil z Boha.“ (1. Jána 3:9). „Milovaní, milujme sa, pretože láska je z Boha, a každý, kto miluje, z Boha sa narodil a pozná Boha.“ (1. Jána 4:7). „Každý, kto verí, že Ježiš je Kristus, narodil sa z Boha, a každý, kto miluje rodiča, miluje aj toho, kto sa z neho narodil.“ (1. Jána 5:1).

Pri týchto veršoch si môžeme všimnúť dve veci:

  1. Po prvé, v každom prípade je sloveso „narodiť sa“ (ginomai) v perfekte (dokonavý minulý čas) (gegennetai), čo znamená, že to predchádzalo tomu, čo činí človek: žije spravodlivo, vyhýba sa hriechu, miluje, alebo verí.
  2. Po druhé, žiaden evanjelikál by nepovedal, že pred tým, ako sme znovuzrodení, musíme konať spravodlivosť, pretože takýto pohľad by vyučoval o skutkoch spravodlivosti. Ani by sme nepovedali, že najprv sa musíme vyhýbať hriechu a potom sme narodení z Boha, pretože takýto pohľad by predpokladal, že skutky človeka spôsobujú, že sme narodení z Boha. Ani by sme nepovedali, že najprv preukážeme Bohu veľkú lásku a potom On spôsobí, že sa znovuzrodíme. Nie. Je jasné, že spravodlivé konanie, vyhýbanie sa hriechu a láska sú všetko ovocie nového narodenia. Ale ak je to tak, tak musíme vykladať 1. Jána 5:1 týmto spôsobom, pretože štruktúra tohto verša je tá istá ako vo veršoch o činení spravodlivosti (1. Jána 2:29), vyhýbaní sa hriechu (1. Jána 3:9) a milovaní Boha (1. Jána 4:7). A na základe toho 1. Jána 5:1 učí, že najprv nám Boh dáva nový život, a dôsledkom toho uveríme, že Pán Ježiš je Kristus.

Tú istú pravdu vidíme v Skutkoch apoštolov 16:14: Najprv Boh otvoril Lýdii srdce a dôsledkom toho je, že sa zaujíma o evanjelium, ktoré Pavel hlása a uverí mu. Podobne nikto nemôže uveriť v Pána Ježiša, kým Boh nepracuje v jeho srdci, aby ho k viere v Krista pritiahol (Ján 6:44). Ale všetci tí, ktorých Otec pritiahol alebo ktorých dal Synovi, istotne vložia svoju vieru v Pána Ježiša (Ján 6:37).

Boh nás znovuzrodzuje a my na základe tohto znovuzrodenia potom uveríme: teda znovuzrodenie predchádza nášmu obráteniu. Preto vzdávame pre naše obrátenie a vieru všetku slávu jedine Bohu, pretože naše spasenie a celé obrátenie sa k Nemu je plne prácou Jeho úžasnej milosti.

Dr. Thomas Schreiner

Preložené z: https://www.9marks.org/article/does-regeneration-necessarily-precede-conversion/

Tags: R.C. Sproul, znovuzrodenie

Súvisiace zdroje

R.C. SPROUL Čo je to slobodná vôľa? [3/6]

7. marca 2021laskavpravde

R.C. SPROUL, J. MACARTHUR Ako mám zvestovať evanjelium?

30. januára 2020laskavpravde

R.C. SPROUL Keď je evanjelium v stávke

18. februára 2020laskavpravde

...aby vás vietor učenia nehádzal na strany, ale aby sme verne hovorili pravdu v láske a vo všetkom rástli v Kristovi.

Články

  • Biblické hodiny
  • Názory
  • Zamyslenia

Videá

  • Paul Washer
  • John Piper
  • Spasenie
  • Ježiš Kristus

Archív

Všetky práva vyhradené | pravdavlaske.sk 2020