Ak Božie slovo berieme naozaj vážne, skôr či neskôr sa dostaneme k doktríne predurčenia. Myšlienka predurčenia nebola vynájdená Jánom Kalvínom, Martinom Lutherom ani Augustínom. Pavel hovorí v liste Efezským 1:4-6: „Veď ešte pred stvorením sveta vyvolil si nás v Ňom, aby sme boli svätí a bez úhony pred Ním, keď nás z lásky podľa milostivej rady svojej vôle predurčil byť Mu synmi skrze Ježiša Krista a zvelebovať slávu Jeho milosti, ktorou nás omilostil v Milovanom.“ Tu vidíme, že predurčenie je biblické slovo a je to biblická myšlienka.
Táto myšlienka však v nás vzbudzuje otázku: Prečo si Boh vyvolil iba niektorých ľudí a nie všetkých? Dobre vieme, že tento Boží výber nie je založený na žiadnych našich skutkoch. Nie je založený na našom úsilí alebo našej vôli. Božie vyvolenie je založené výlučne na Božom zámere tak, ako hovorí Pavel vo svojom liste Efezským. Toto však vyvoláva ďalšiu otázku: Ak dôvodom Božieho vyvolenia nie sú jednotlivci a ich skutky (Rimanom 9:1-18), znamená to teda, že Boh si vyberá tých, ktorí budú spasení svojvoľne?
Predtým, ako sa posunieme ďalej, povedzme si: Čo znamená slovo „svojvoľne“? Svojvoľní ľudia sú ľudia, ktorí robia veci bez toho, aby mali na to akýkoľvek dôvod. Jednoducho niečo urobia a keď si ich následne opýtate, prečo to urobili, väčšinou odpovedia: „Ani neviem. Len tak.“ Asi nikto z nás nemá veľmi v láske ľudí, ktorí robia veci len tak, bez dôvodu. Môžeme teda Bohu pripísať takéto povrchné a ľahostajné správanie? Môžeme o Ňom povedať, že je svojvoľný a rozmarný? Určite nie! Nikde v Biblii nenájdeme ani len zmienku o takýchto Božích vlastnostiach.
Dôležité je vidieť rozdiel medzi tým, či Boh skutočne robí veci bez dôvodu alebo iba nám sa zdá, že na to nemá žiadny dôvod. S určitosťou môžeme povedať, že spasenie dostávame bez akýchkoľvek našich zásluh. Z nášho pohľadu teda dostávame spasenie bezdôvodne, neznamená to však, že Boh s naším spasením nemá žiadny zámer. V skutočnosti Písmo nám opakovane hovorí, že je to Boží plán, či niekoho spasí alebo nie.
Efezským 1:11 nám objasňuje dôvod predurčenia. Predurčenie je „podľa predsavzatia Toho, ktorý koná všetko podľa rozhodnutia svojej vôle.“ Božie rozhodnutie poukazuje na Jeho múdrosť, na to, že má rozumný dôvod na svoje konanie. Samotné slovo „rozhodnutie“ nám poukazuje na určitý proces inteligentného premýšľania, ktorý je nevyhnutný k tomu, aby sme urobili nejaké rozhodnutie: a teda Boh nikdy nekoná bez rozhodovania. Osoba, ktorá je úplne svojvoľná, sa nikdy nerozhoduje a nikdy nad svojím konaním nepremýšľa. Len to jednoducho urobí. A preto slovo „rozhodnutie“ by nás malo upozorniť na to, že biblická myšlienka Božej zvrchovanej milosti má základy v Božej múdrosti a v Jeho myslení, ktoré je dokonalé. Boh nie je nerozumný, naopak: je dokonale múdry a má veľmi ďaleko od nerozumnosti.
Ďalším dôležitým slovíčkom, ktoré sa v Biblii opakovane objavuje v spojitosti s predurčením, je slovo „zámer“. V Efezským 1:4-6 sme videli, že Boh má s predurčením svoj zámer. Keď niekto robí niečo svojvoľne, robí to bez akéhokoľvek zámeru. Nový zákon však jasne hovorí, že Boh má dokonalý zámer so svojím vyvolením, ktorého súčasťou je preukázať ľuďom bohatstvo svojej milosti, aby tak bolo zjavné Jeho milosrdenstvo (Rimanom 9:22-24). Robí to preto, aby odhalil niečo zo svojho nádherného charakteru, ktorou milosť skutočne je.
Poslednú vec, na ktorú by som chcel poukázať, nájdeme v Efezským 1:5. Sme vyvolení na základe „milostivej rady“ alebo „dobrej rady“. Slovo „dobrá rada“ nám ukazuje ten veľký rozdiel medzi Bohom a svetom, pretože neexistuje nič také ako zlá Božia vôľa alebo Božia rada. Boh nemá potešenie v hriechu, hoci my to potešenie v hriechu máme. V skutočnosti my hrešíme, pretože nachádzame potešenie v hriechu. Keby nebol hriech pre nás potešujúci, tak by nás nijakým spôsobom nelákal a nepriťahoval. Neexistuje však žiadna zlá Božia vôľa. Jediná vec, v ktorej má Boh potešenie, je dobrota a každý jeden zámer, ktorý Boh má, je dobrý.
Je teda jasné, že Boh nikdy nie je rozmarný, nerozvážny alebo svojvoľný. To, že naše spasenie nijakým spôsobom nezávisí od nás, neznamená, že Boh si svojich vyvolených vyberá bez dôvodu. On má s každým svoj zámer, ktorý je dobrý.
Preložené z: https://tabletalkmagazine.com/article/2018/01/gods-good-pleasure-election/