- 
 Pánov svätý chrám„…na ktorom každé stavanie, príslušne pospájané, rastie v chrám svätý v Pánovi.“ Efezským 2:21 Písmo jasne odhaľuje, že náš Stvoriteľ nie je nejakým odmeraným panovníkom, ktorý sa drží stranou od svojho ľudu. Je potešený prebývaním medzi tými, ktorým poskytol zmierenie a odpustenie. 
- 
 Nepožiadaš!„Nepožiadaš dom svojho blížneho! Nepožiadaš ženu svojho blížneho, ani jeho sluhu, ani jeho slúžku, ani jeho vola, ani jeho osla, ani nič, čo patrí tvojmu blížnemu.“ 2. Mojžišova 20:17 
- 
- 
- 
- 
- 
 Cti si otca i matku!„Cti si otca i matku, ako ti prikázal Hospodin, tvoj Boh, aby si dlho žil a aby sa ti dobre vodilo na zemi, ktorú ti dáva Hospodin, tvoj Boh.“ 2. Mojžišova 20:12 
- 
- 
 Nebudeš brať meno Hospodina nadarmo!„Nebudeš brať meno Hospodina, svojho Boha, nadarmo; lebo Hospodin nenechá bez trestu toho, kto Jeho meno zneužije!“ 2. Mojžišova 20:7 
- 
 Neurobíš si vyrezávanú modlu!„Neurobíš si vyrezávanú modlu ani podobu ničoho, čo je na nebi hore, čo je na zemi dolu, alebo čo je vo vode pod zemou! 
- 
 Ja som tvoj Boh, nebudeš mať iných bohov!„Boh hovoril všetky tieto slová: Ja som Hospodin, tvoj Boh, ktorý som ťa vyviedol z Egypta, z domu otroctva. Nebudeš mať iných bohov okrem mňa!“ 2. Mojžišova 20:1-3 
- 
 Ježiš sa stretáva so SamaritánkouJežiš riekol Samaritánke: „Kto by pil z vody, ktorú mu ja dám, nebude žízniť naveky, ale voda, ktorú mu ja dám, bude v ňom prameňom vody prúdiacej k večnému životu.“ Ján 4:14 Čítaním evanjelií zistíme, že mnohí Židia v 1. storočí považovali iné etnické skupiny už zo svojej podstaty za nečisté. 
- 
 Blahoslavení prenasledovaní„Blahoslavení prenasledovaní pre spravodlivosť, lebo ich je kráľovstvo nebeské.“ Matúš 5:10 Posledné dve blahoslavenstvá v Matúšovi 5 odhaľujú Božie požehnanie rovnakej skupiny ľudí a pomáhajú nám pochopiť jednu zo základných právd kresťanského života: Tí, ktorí sú prenasledovaní kvôli Kristovi a kvôli Jeho spravodlivosti, sú príjemcami veľkého požehnania (verše 10-12). Aké je to požehnanie? 
- 
 Blahoslavení, ktorí tvoria pokoj„Blahoslavení, ktorí tvoria pokoj, lebo synmi Božími oni budú sa volať.“ Matúš 5:9 Ak by sa niekto spýtal na jednoslovné vyjadrenie toho, čo mu prinesie viera v evanjelium, niet pochýb o tom, že väčšina kresťanov by odpovedala slovom „spasenie“. Zaiste ide o správnu odpoveď, keďže sme vierou v Ježiša Krista zachránení spred Božieho hnevu (1. Tesalonickým 1:9-10). 
- 
 Blahoslavení čistého srdca„Blahoslavení čistého srdca, lebo oni Boha uvidia.“ Matúš 5:8 V predchádzajúcom verši sme si mohli uvedomiť, že prepojenie medzi milosrdenstvom, ktoré prijímame a milosrdenstvom, ktoré prejavujeme druhým, môže byť niekedy desivé. Ak by sme dokázali plnšie obsiahnuť hlboké pravdy Písma, nepochybne by sme zahrnuli šieste blahoslavenstvo taktiež medzi desivé pasáže. 
- 
 Blahoslavení milosrdní„Blahoslavení milosrdní, lebo oni milosrdenstva dôjdu.“ Matúš 5:7 Božie slovo úžasne potešuje tých, ktorí veria v Krista. Zároveň si však musíme priznať, že nás niektoré pasáže desia. Uvažujme na chvíľu nad podobenstvom o zlom sluhovi z Matúša 18:21-35, ktorý nedokázal odpustiť. 
- 
 Blahoslavení hladní a smädní po spravodlivosti„Blahoslavení hladní a smädní po spravodlivosti, lebo oni nasýtení budú.“ Matúš 5:6 Každý, kto sa aspoň pasívne zaujíma o americkú kultúru, nepochybne súhlasí, že táto spoločnosť je poháňaná veľkou mierou súťaživosti. Napriek stále prítomnej existencii síl, ktoré sa ju snažia eliminovať, úspechy v ekonomike a na akademickom poli dokazujú, že mala nepochybne pozitívny vplyv na túto krajinu. 
- 
 Blahoslavení krotkí„Blahoslavení krotkí, lebo oni dedičmi zeme budú.“ Matúš 5:5 Z každého svetonázoru nevyhnutne vyplývajú dôsledky a niektoré svetonázory mali tak negatívny dopad ako Nietzscheho nihilizmus. Jeho predstava o nadčloveku, supermanovi, ktorý si vytvára vlastné hodnoty, žije podľa vlastných pravidiel a uplatňuje svoju vôľu k moci, bola hnacou silou nacistického Nemecka a pokusom o vyhladenie „nehodiacich sa“ jednotlivcov v koncentračných táboroch. 
- 
 Blahoslavení plačúci„Blahoslavení plačúci, lebo oni potešenia dôjdu.“ Matúš 5:4 Porozumenie toho, že Kristus začína blahoslavenstvá zasľúbením, že kráľovstvo nebeské patrí len tým, ktorí uznávajú svoju chudobu v duchu a teda činia pokánie a veria v evanjelium (Matúš 5:3), nám pomáha vyhnúť sa základnej chybe, ktorá sa často vyskytuje vo výkladoch Ježišových vyučovaní. 
- 
 Blahoslavení chudobní v duchu„Blahoslavení chudobní v duchu, lebo ich je kráľovstvo nebeské.“ Matúš 5:3 Cirkev počas celej svojej histórie považovala Matúšovo evanjelium za primárny nástroj vyučovania, hlavne kvôli začleneniu veľkých blokov Ježišových inštrukcií vrátane kázne na hore. Naše štúdium začíname práve touto známou kázňou. 
- 
 Nová zmluva„Ajhľa, prichádzajú dni – znie výrok Hospodinov – keď uzavriem novú zmluvu s domom Izraela a s domom Júdu. Nie zmluvu, ktorú som uzavrel s ich otcami, keď som ich zobral za ruku, aby som ich vyviedol z Egypta.“ (Jeremiáš 31:31-32a) 
- 
 Zmluva s Dávidom„Ja mu budem otcom a on mi bude synom. Keď sa previní, potrestám ho ľudskou palicou a ľudskými údermi. Ale svoju milosť mu neodoberiem, ako som ju odobral Saulovi, ktorého som spred teba odstránil.“ (2. Samuelova 7:14-15) 
- 
 Zmluva s Mojžišom„Lebo ty si Hospodinovi, svojmu Bohu, svätým ľudom. Teba si vyvolil Hospodin, tvoj Boh, aby si Mu bol vlastným ľudom medzi všetkými národmi, ktoré sú na zemi. 
- 
 Zmluva s Abrahámom„Žehnať budem tých, čo teba žehnajú, prekľajem toho, čo tebe zlorečí, a v tebe budú požehnané všetky čeľade zeme.“ (Genezis 12:3) Bolo by úplne spravodlivé, ak by nás Stvoriteľ obišiel a zanechal v hriechu po tom, čo Adam porušil v Édene zmluvu skutkov. Nezvládli sme našu skúšku, hoci sme na to mali v záhrade vytvorené ideálne podmienky. 
- 
 Zmluva s Nóachom„Vtedy Nóach postavil oltár Hospodinovi a vzal zo všetkých čistých zvierat, zo všetkých čistých vtákov a obetoval spaľované obete na oltári. Keď Hospodin zacítil príjemnú vôňu, riekol si: Nebudem už pre človeka preklínať zem, lebo jeho zmýšľanie je zlé od mladosti, a nebudem už biť všetko živé, ako som to urobil. 
- 
 Zmluva s Adamom„Hospodin Boh vzal človeka a voviedol ho do záhrady Éden, aby ju obrábal a strážil. Potom Hospodin Boh rozkázal človeku: Zo všetkých stromov záhrady smieš jesť, ale zo stromu poznania dobra a zla nesmieš jesť, lebo v deň, keď budeš z neho jesť, istotne zomrieš.“ (Genezis 2:15-17) 
- 
 Duch Svätý1. Duch Svätý je osoba Najdôležitejšia pasáž, ktorá to podporuje je Ján 14:16-17. Aspoň 3 veci v tejto kapitole potvrdzujú, že Ježiš rozmýšľa o Duchu Svätom ako o osobe a nie iba ako o sile. 
- 
- 
 Pád ľudstvaZákladný rámec príbehu: Boh vytvoril perfektný svet – raj bez nevľúdneho počasia, mrazu, bleskov, sucha, krupobitia, bez smrti, bez rozpadu ľudských tiel. Muž so ženou však neposlušnosťou vpustili smrť a ničenie do sveta a zmenili podstatu ich bytia a udalostí sveta spôsobiac, že hnev Boží bude pred ich očami. 
- 
 Zákon a milosťPočas posledných stoviek rokov bol zákon daný Bohom Mojžišovi na hore Sinaj (Exodus 20) obeťou veľmi zlého tlaku. Výsledkom toho je aj zlé pochopenie veršov ako Rimanom 3:31 na jednej strane: „Či teda vierou rušíme zákon? Vôbec nie! Ale platnosť zákona potvrdzujeme.“ 
- 
 List apoštola Pavla Rímskym – 8., 9. kapitolaPredzvedieť / vopred poznať (gr. proginóskein, prognósis) – predom poznať, vedieť, schváliť (výskyty: Rim 8:29, 2Pt 3:17, 1Pt 1:20, atď.) 
- 
 List apoštola Pavla Rímskym – 9. kapitolaŽidia si mysleli, že Boh ich musí určite zachrániť. Mysleli si, že na to majú nárok od narodenia. Neboli vari potomstvom Abrahámovým? Zaiste k tomu mali nejaké právo. Táto kapitola rieši otázku práva. Žiadny človek nemá právo na milosť Božiu. 
- 
 List apoštola Pavla Rímskym – 13. kapitola(Luther) Apoštol učí ľudí poslušnosti k svojim pánom, dávajúc im lásku a pomoc. (MacArthur) Pavel v záverečných piatich kapitolách vysvetľuje ako majú veriaci v praktickom živote aplikovať obšírne teologické vyučovanie zaznamenané v kapitolách 1-11. 
- 
 List apoštola Pavla Rímskym – 10., 11. kapitola(Whitefield) V tejto kapitole Pavel zobrazuje Izrael ako nezachránený pre zavádzajúcu horlivosť a ignorantstvo, aj keď je evanjelium ponúkané všetkým a malo by byť kázané všetkým. V kapitole 9 je prehliadanie Izraela zobrazené z Božej strany; v kapitole 10 z ľudskej strany. 
- 
 List apoštola Pavla Rímskym – 12. kapitola(Luther) Ako apoštol učí kresťanskú etiku, jeho najväčšou starosťou do konca listu je vykorenenie vlastnej múdrosti a tvrdohlavosti. Z tohto dôvodu začína týmto duchovným morom a jeho rozdrvením dobrými skutkami, pretože ten ničí duchovný zrod pod príťažlivým prevlekom požehnania. 







