Predchádzajúca 5. časť série článkov „Boží plán pre rodinu“
Požiadajte bežného muža na ulici, aby vám povedal jedno slovo, ktoré podľa neho najlepšie vystihuje myšlienku vodcovstva a on vám s najväčšou pravdepodobnosťou povie slová ako autorita, kontrola a moc.
Biblický pohľad na vodcovstvo je charakterizovaný iným slovom: láska.
Zbožné vodcovstvo je vždy poháňané láskou, ktorú môžeme najlepšie vidieť v Božom pláne pre manželstvo. Boh to zariadil tak, aby vzťah medzi manželmi bol obrazom vzťahu Krista ku cirkvi. Manželkina podriadenosť manželovi je presným obrazom podriadenosti cirkvi svojmu Pánovi. Manžel by mal byť preto živým obrazom Krista, ktorý „miloval cirkev a seba samého vydal za ňu“ (Efezským 5:25). Všimnite si, že dôraz je tu kladený na Kristovu obeť a službu pre dobro cirkvi.
„… aby ju posvätil, očistiac ju kúpeľom vody skrze slovo a postavil si cirkev slávnu, bez poškvrny, bez vrásky a bez čohokoľvek podobného, ale aby bola svätá a bez úhony. Takto sú povinní aj mužovia milovať si ženy ako vlastné telá. Kto si miluje ženu, seba samého miluje.“ (Efezským 5:26-28).
Celá myšlienka, o ktorej hovorí Pavol v tomto texte, je, že manželia najlepšie preukážu vodcovstvo podobné Kristovi tým, že budú dobrovoľne, láskavo a obetavo robiť všetko pre dobro svojich manželiek.
Hriešnou prirodzenosťou mužov však je tendencia vládnuť nad svojimi manželkami hrubou silou. Dokonca aj mnoho kresťanských mužov veľmi agresívnym spôsobom vedie domácnosť. Ale diktátorskí despotovia sú však pravým opakom toho vodcovstva, akého príkladom nám je Kristus.
Láska podobná Kristovej láske
Pravá láska nemá nič spoločné s despotickým alebo dominantným prístupom k vodcovstvu. Ak príkladom lásky má byť Kristus, ktorý „neprišiel, aby Jemu slúžili, ale aby On slúžil a dal dušu ako výkupné za mnohých“ (Matúš 20:28), tak muži, ktorí si myslia, že ich ženy a deti majú slúžiť im, vôbec nepochopili podstatu svojej Bohom zverenej úlohy ako hlavy rodiny.
Keď premýšľame nad tým, čo hovorí hymna lásky, tak zistíme, že skutočná láska nie je len nejaký pocit alebo nejaká nedobrovoľná príťažlivosť. Pravá láska je rozhodnutie. Pravá láska má veľmi ďaleko od nejakého náhodného „zamilovania sa“. Skutočná láska podobná tej Kristovej láske je úmyselným dobrovoľným záväzkom obetovať všetko, čo môžeme, pre dobro človeka, ktorého milujeme.
Keď Pavol prikazuje manželom, aby milovali svoje manželky, chce aby táto láska zobrazovala všetky cnosti podčiarknuté v 13. kapitole 1. listu Korintským: trpezlivosť, dobrotivosť, veľkorysosť, pokora, sloboda, jemnosť, dôvera, pravdivosť a vytrvalosť. Z tohto je zrejmé, že láska kladie dôraz na nesebeckosť a sebaobetavosť. Zbožný manžel a otec musí slúžiť všetkým (porovnaj Marek 9:35).
Kristus ako vzor
Ako by mal manžel v praxi preukazovať lásku svojej manželke? Kristova lásku k cirkvi je tým najlepším vzorom pre každého manžela. Tento vzor posúva manželovu lásku k manželke na úplne inú úroveň. Muž, ktorý zneužíva svoju rolu hlavy rodiny na sebeckú sebarealizáciu a agresívnu sebestrednosť, zneucťuje Krista a ničí svätú symboliku manželského zväzku a hreší priamo proti Kristovi (1. Korinťanom 11:3).
Takže manželova povinnosť milovať svoju manželku podľa Kristovho príkladu má v manželskom zväzku najvyššiu dôležitosť. Nikto nemáv rodine väčšiu zodpovednosť (Efezským 5:22–6:9).
Kristova láska bola sebaobetujúcou sa láskou. Pán Ježiš „miloval cirkev a seba samého vydal za ňu“ (Efezským 5:25). Sám Ježiš hovorí o tom, že najväčším prejavom lásky je to, keď sa niekto svojvoľne obetuje pre dobro niekoho druhého: „Nikto nemôže väčšmi milovať, ako keď život položí za svojich priateľov.“ (Ján 15:13). Pravá láska je vždy obetavou láskou.
Človek, ktorý miluje obetavo, je vždy pokorný, trpezlivý a vždy sa viac zaujíma o ostatných ako sám o seba. Opäť: Kristus je tým najlepším príkladom. Napriek tomu, že žil večne ako Boh a preto bol aj je hodný uctievania, všetko toto zložil, aby prišiel na zem a zomrel zástupnou smrťou za hriešnikov. Písmo hovorí: „Ale vzdal sa hodnosti, vzal na seba podobu služobníka, podobný sa stal ľuďom. A keď sa zjavil ako človek, ponížil sa a bol poslušný do smrti a to až do smrti na kríži.“ (Filipským 2:7-8).
Biblické požiadavky na manželov nie sú podobnému konaniu vzdialené. Ako manželia potrebujeme mať rovnakú ochotu obetovať sa pre dobro svojich manželiek a deti. Čokoľvek menšieho nie je zbožným vedením našej rodiny.
Preložené z: https://www.gty.org/library/blog/B150422