Božia zvrchovanosť nie je len nejakou druhoradou doktrínou, ktorú by sme našli len okrajovo spomenutú v Biblii. Práve naopak: Táto doktrína je tým najzákladnejším kameňom celého Písma a najpevnejším fundamentom poznania Boha. Toto je Mt. Everest biblického učenia. Je to pravda, ktorá preniká celou teológiou. Už od prvého verša hovorí Biblia jasne o tom, že Boh existuje a vládne nad všetkým. Inými slovami, On je Boh, ktorý nie je Bohom len svojím menom, ale je skutočným a reálnym Bohom. Boh robí, čo uzná za vhodné, kedy, kde, ako a s kým to uzná za vhodné, aj pri záchrane nehodných hriešnikov. Všetky ostatné doktríny kresťanskej viery musia byť v súlade s touto kľúčovou pravdou. Každá doktrína predpokladá dokonalosť božstva nášho Boha.
Božia zvrchovanosť je Božím slobodným aktom Jeho najvyššej autority, ktorou vykonáva a uskutočňuje svoje večné zámery. Boh musí byť zvrchovaným, keď má byť skutočne Bohom. Boh, ktorý nie je zvrchovaný, vôbec nie je Bohom. Taký boh je len falošnou modlou a obyčajnou karikatúrou vyformovanou ľudskou hriešnou predstavivosťou. Boh, ktorý nie je plne zvrchovaný nad všetkým, si nezaslúži našu úctu ani to, aby sme Ho vyznávali pred inými. Biblia však jasne hovorí každému, kto počuje: „Hospodin kraľuje“ (Žalm 93:1). Boh je presne taký, ako Ho Písmo opisuje. On je zvrchovaným Pánom neba aj zeme, ktorý vládne nad všetkým svojou najvyššou autoritou. Toto je hlavný predpoklad Písma.
V ničom nie je zreteľnejšie zjavená Božia zvrchovanosť než pri spasení hriešnikov. Boh má úplnú slobodu udeliť svoju milosť, komu chce, a neudeliť ju tomu, komu ju udeliť nechce. Boh hovorí: „Zmilujem sa, nad kým sa zmilujem, a zľutujem sa, nad kým sa zľutujem“ (Exodus 33:19b, Rimanom 9:15). On nie je povinný udeliť svoju milosť žiadnemu z hriešnikov. Aj keby sa rozhodol nikomu nedarovať svoju milosť, ostal by stále dokonale spravodlivý. Aj keby sa rozhodol zachrániť len zopár hriešnikov, aj tak by bol stále dokonale svätý. Rovnako sa môže rozhodnúť zachrániť všetkých a nič to nezmení na Jeho ostatných atribútoch. Faktom je, že Boh je zvrchovaný, a to znamená, že má úplnú slobodu udeliť svoju milosť komukoľvek, či už to nebude nikto, niekto alebo všetci.
Od začiatku až do konca je spasenie od Boha a v konečnom dôsledku len pre Boha. Apoštol Pavel píše: „Veď od Neho, skrze Neho a pre Neho je všetko, Jemu sláva naveky vekov“ (Rimanom 11:36). V tomto obsiahlom verši je Boh opísaný ako zdroj, rozhodujúci činiteľ a vopred určený koniec všetkého. Toto je tou najväčšou pravdou pri spasení. Na základe tohto textu je každý aspekt spásonosného Božieho diela Bohom iniciovaný, riadený a Boha oslavujúci. Každý rozmer spasenia je z Neho, skrze Neho a pre Neho. To znamená, že spasenie pochádza z Božej zvrchovanej vôle, pretrváva vďaka Jeho zvrchovanému riadeniu a vedie k Jeho zvrchovanej sláve.
Preložené z: https://www.ligonier.org/blog/divine-sovereignty/